Followers

Thursday, January 7, 2010

Doktor swasta tidak perlu bimbang dengan Klinik 1Malaysia: Najib

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata doktor swasta tidak perlu bimbang bahawa pendapatan mereka akan terjejas dengan kewujudan klinik 1Malaysia.

Beliau berkata, ia kerana 50 klinik 1Malaysia yang diwujudkan di seluruh negara hanya akan menumpukan kepada pemeriksaan kesihatan yang biasa seperti memeriksa tekanan darah dan kandungan gula.

"Sebenarnya mereka tidak terjejas sebab kes-kes daripada sini akan kita rujuk kepada mereka... umpamanya jika pesakit ada hubungan dengan mana-mana doktor swasta, kita akan rujuk kepada mereka.

"Tetapi ini memudahkan rakyat jelata untuk membuat pemeriksaan biasa seperti paras gula dalam darah, periksa tekanan darah kalau mereka hipertensi... untuk pemeriksaan lebih lanjut, mereka akan pergi ke klinik swasta atau hospital kerajaan.

"Jadi saya tak anggap ini sebagai win-lose situation (keadaan yang memenangkan satu pihak namun merugikan pihak lain) tetapi sebenarnya ia adalah win-win situation (keadaan yang memberi manfaat kepada semua)... rakyat mudah, dan klinik swasta pun akan dapat pelanggan seperti biasa," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Klinik 1Malaysia Kerinchi, Lembah Pantai di sini. - Bernama

0 comments: