Followers

Wednesday, January 20, 2010

Amaran angin kencang, laut bergelora hingga Jumaat

KUALA LUMPUR: Amaran angin kencang dan laut bergelora kategori kedua yang berlaku di perairan Condore, Reef North, Layang-Layang dan Palawan di Laut China Selatan dijangka berterusan hingga Jumaat ini.

Menurut kenyataan Jabatan Meteorologi Malaysia, angin kencang Timur/Timur Laut dengan kelajuan 50 kilometer hingga 60 kilometer sejam (km/j)dengan ombak mencapai ketinggian 4.5 meter itu berbahaya kepada semua aktiviti perkapalan dan pantai termasuk feri dan menangkap ikan.

Sementara itu angin kencang Timur/Timur Laut dengan kelajuan 40 hingga 50 km/j sejam dengan ombak mencapai ketinggian sehingga 3.5 meter yang berlaku di perairan Samui (Kelantan dan Terengganu) dan Tioman (Johor Timur dan Pahang), Sabah, Wilayah Persekutuan Labuan, Sarawak, Bunguran, Reef South, Sulu dan Sulawesi turut dijangka berterusan hingga Jumaat ini.

Selain itu, kawasan pantai di Pantai Timur Semenanjung Malaysia (Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor Timur) terdedah kepada kejadian kenaikan paras laut.

Keadaan itu turut dijangka berterusan hingga Jumaat ini dan keadaan angin kencang dan laut bergelora ini adalah berbahaya kepada bot-bot kecil, rekreasi laut dan sukan laut. - Bernama

0 comments: