Followers

Monday, December 7, 2009

Ekonomi Malaysia dijangka berkembang 4 hingga 5 peratus pada 2010

TOKYO: Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata ekonomi Malaysia dijangka berkembang pada kadar 4.0 hingga 5.0 peratus pada 2010, tanpa mengambil kira sebarang krisis ekonomi dan kewangan global yang tidak dijangka.

Timbalan Perdana Menteri berkata, Bank Negara Malaysia (BNM) melaporkan bahawa ekonomi terus menunjukkan prestasi yang lebih baik pada suku ketiga dan keempat.

"Pelbagai langkah kerajaan bersama-sama dengan keadaan ekonomi global yang bertambah baik, telah membantu menstabilkan ekonomi," katanya pada pertemuan dengan peneraju industri dan perniagaan Jepun di sini hari ini.

Muhyiddin berada di Jepun bagi melaksanakan misi khusus perdagangan dan pelaburan selama empat hari mulai hari ini. Selain Jepun, beliau akan turut melawat Osaka.

Yang turut hadir di pertemuan itu ialah Ketua Pengarah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA), Datuk Jalilah Baba dan Duta Malaysia ke Jepun, Datuk Shaharuddin Mohd Som.

Untuk mengurangkan kesan krisis global sekarang ini, kerajaan telah melaksanakan dua pakej rangsangan yang berjumlah RM67 bilion (AS$18.6 bilion) atau kira-kira 9.0 peratus daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) yang akan dibelanjakan dalam tempoh dua tahun. - Bernama

0 comments: