Followers

Saturday, November 28, 2009

Pemimpin Komanwel mahu Konvensyen UNFCCC direalisasikan: Najib

PORT OF SPAIN (Trinidad dan Tobago): Pemimpin Komanwel secara kolektif mahu Konvensyen Rangka Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Perubahan Iklim (UNFCCC) di Denmark bulan depan mencapai perjanjian yang mengikat, bukan ikatan politik semata-mata.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata jika persidangan di Copenhagen itu gagal, amat sukar untuk tentukan komitmen sebenar dapat dizahirkan dan dilakanakan oleh negara tertentu terutama negara maju.

Berikutan itu, Perdana Menteri berkata, Mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM) merasakan masa kini sangat kritikal untuk Komenwel sebagai badan mewakili negara maju, membangun dan negara kepulauan kecil menyatakan pendirian supaya persidangan UNFCCC berjaya.

"Kalau CHOGM tidak membuat kenyataan yang kuat dan tegas, ini tidak akan membantu kepada suatu hasil yang boleh menjayakan persidangan di Copenhagen.

"Perubahan iklim sudah dan akan terus mengancam negara sedang membangun terutama negara kepulauan kecil yang tidak menyumbang kepada kepanasan global, tetapi mereka menerima kesan paling teruk," katanya pada sidang media selepas hari pertama CHOGM, di sini awal pagi tadi.

Turut hadir, Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman.

Mesyuarat CHOGM ke-60 kelmarin dirasmikan oleh Ratu England Ratu Elizabeth II.

Najib berkata, Perdana Menteri United Kingdom, Gordon Brown mencadangkan dana AS$10 bilion (RM35 bilion) setahun selama tiga tahun bagi membantu negara membangun terutama kepulauan kecil menghadapi perubahan iklim.

0 comments: