Followers

Saturday, October 10, 2009

Korban di Filipina lepasi angka 540


PARA penduduk berpaut pada tali semasa menyeberangi sebatang jalan raya yang ditenggelami banjir akibat taufan Parma di Rosales Pangasinan di utara Manila, semalam. – Reuters


MANILA 9 Okt. – Jumlah korban akibat taufan yang melanda Filipina utara dalam tempoh dua minggu lalu meningkat melebihi 540 orang hari ini, selepas kejadian tanah runtuh mengorbankan berpuluh-puluh penduduk dan banjir menenggelamkan banyak pekan.

Sekurang-kurangnya 181 orang terbunuh dalam beberapa kejadian tanah runtuh di kawasan tanah tinggi di utara Filipina, malam tadi .

Hujan masih turun berterusan di pulau utama Luzon. Kawasan pergunungan kini berhadapan lebih banyak kejadian tanah runtuh manakala banjir yang boleh mencecah sehingga 8 meter di kawasan dataran.

“Skala hujan kali ini tidak pernah berlaku sebelum ini,” kata pegawai eksekutif Majlis Koordinasi Bencana Kebangsaan, Glen Rabonza kepada AFP.

Sementara itu, beribu-ribu orang terperangkap ekoran banjir yang semakin buruk di utara Filipina hari ini selepas hujan lebat memaksa pihak berkuasa melepaskan air dari empangan.

Pegawai tempatan membuat permohonan kecemasan untuk mendapatkan helikopter dan bot getah bagi menyelamatkan mangsa yang terperangkap di wilayah Pangasinan. – AFP

0 comments: