Followers

Monday, September 7, 2009

Ketua kampung bantu pendatang dapat MyKad akan dipecat

TUARAN: Tindakan undang-undang akan diambil termasuk menamatkan perkhidmatan ketua kampung yang didapati terbabit membantu dan mempermudahkan pendatang asing tanpa izin mendapatkan MyKad di Sabah.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, Datuk Hajiji Noor, berkata MyKad adalah hak istimewa rakyat Malaysia dan tidak layak dimiliki pendatang tanpa izin.

"Kita tidak mahu pendatang tanpa izin memperoleh MyKad ini," katanya kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa di sini semalam.

Hajiji diminta mengulas dakwaan timbalan ketua Parti Keadilan Rakyat Sabah Datuk Kong Hong Ming minggu lalu mengenai wujudnya usaha mendaftarkan pendatang tanpa izin di Kampung Kalabakan Tengah, Tawau bagi mendapatkan MyKad seperti yang disiarkan akhbar tempatan baru-baru ini.

Kong, dalam kenyataannya, mendakwa ramai pendatang tanpa izin dari negara jiran dibawa ke kampung terbabit menggunakan bas dan teksi untuk mendaftar dalam operasi yang didakwa dijalankan kakitangan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Tawau dan Kota Kinabalu.

Hajiji berkata dakwaan itu akan disiasat dan jika dibuktikan benar mereka yang terlibat akan dikenakan tindakan. - Bernama

0 comments: