Followers

Saturday, September 5, 2009

Kanak-kanak mangsa paling menderita


PENDUDUK menunaikan solat Jumaat di dalam Masjid Jami al-Muhtar yang runtuh selepas dilanda gempa bumi, kelmarin.

Gempa bumi musnahkan 87,000 rumah

CIANJUR: Kanak-kanak dilaporkan paling teruk terjejas dalam kejadian gempa bumi yang mengorbankan berpuluh nyawa di Jawa Barat, Rabu lalu.

Sekurang-kurangnya 63 orang disahkan maut dalam kejadian gempa bumi di bawah laut yang memusnahkan hampir 87,000 rumah di seluruh 12 daerah dan menyebabkan beberapa kejadian tanah runtuh.

Di kampung Cingkakaerng, wilayah Cianjur, tanah bukit yang runtuh menimbuskan kebanyakan rumah berhampiran.

Seorang petani, Robi Suryadi berkata bahawa 20 penduduk kampung ditemui mati dalam runtuhan terbabit manakala 40 yang lain dilaporkan hilang.

"Dua rumah keluarga saya ranap dan 11 ahli keluarga masih lagi hilang dan kami tahu empat daripada mereka sudah mati," katanya.

Bagaimanapun kanak- kanak di Cingkangkareng adalah paling teruk terjejas akibat gempa bumi berkenaan.

"Saya anggarkan sekurang-kurangnya 30 kanak-kanak di bawah usia 15 tahun masih lagi hilang," kata Robi Suryadi.

Ibu kepada Deni Demara meratapi kematian anaknya itu manakala bapanya kelihatan pengsan di sebuah bangku. � Agensi

Beberapa ketika sebelum itu, rangka anak lelaki mereka yang berusia 12 tahun ditemui dalam runtuhan tanah runtuh berkenaaan.

Beliau adalah seorang daripada sekurang-kurangnya lima kanak-kanak lelaki yang terbunuh apabila batuan besar menghempap kiosk permainan Playstation di kampung Cingkangkareng itu.

Pada masa kini setiap kampung di Indonesia mempunyai kiosk berkenaan iaitu bilik gelap kecil di mana kebanyakan kanak-kanak lelaki membayar permainan mengikut jumlah jam yang menjadi perhatian terutama musim bulan Ramadan ini.

"Selepas pulang dari sekolah beliau dan rakannya ke tempat itu," kata sepupu Deni, Irman.

"Ibunya meminta untuk membuat salinan fotokopi sesuatu tetapi beliau akhirnya ke sana bersama rakan-rakannya dan tempat Playstation itu musnah." � Agensi

0 comments: