Followers

Monday, June 8, 2009

Sabah & Sarawak: Mangsa tragedi pesawat terhempas dikenang

KOTA KINABALU: Walaupun sudah 33 tahun berlalu, tragedi 11 mangsa termasuk empat anggota Kabinet Sabah terkorban dalam nahas pesawat Nomad buatan Australia milik Sabah Air terhempas ke dalam laut di Sembulan, di sini, tidak luput dari ingatan terutama keluarga mangsa.

Nahas ngeri jam 3.50 petang tanggal 6 Jun 1976 atau lebih dikenali sebagai `Double Six' itu mengorbankan Ketua Menteri Sabah, Tun Fuad Stephens; Menteri Kewangan negeri, Datuk Salleh Sulong; Menteri Kerajaan Tempatan negeri, Datuk Peter Mojuntin; Menteri Perhubungan dan Kerja Raya negeri, Datuk Chong Thian Vun dan Pembantu Menteri kepada Timbalan Ketua Menteri, Datuk Darius Binion.

Turut terkorban ialah Pengarah Unit Perancang Ekonomi (EPU) Sabah, Syed Hussin Wafa; Setiausaha Tetap Kementerian Kewangan negeri, Wahid Andu; Setiausaha Sulit kepada Tengku Razaleigh Hamzah, Ishak Atan; Pengawal Peribadi Stephens, Korporal Mohammad Said; juruterbang, Kapten Ghandi J Nathan dan anak Stephens, Johari.

Seperti tradisi tahun sebelumnya, majlis memperingati mangsa nahas diadakan di Tugu Peringatan Double Six Sembulan kelmarin.

Selain ahli keluarga, hadir sama memberi penghormatan dengan meletak kalungan bunga ialah Pembantu Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, Datuk Edward Yong Oui Fah dan Datuk Bandar Kota Kinabalu, Datuk Illiyas Ibrahim.

Warga Britain, Dr Richard Dingley, 78, dan isterinya, Sylvia, 76, mempunyai sebab tersendiri untuk menghadiri upacara bermakna itu.

"Ketika itu, saya berkhidmat dengan pasukan St John Ambulans. Saya ingat lagi... semuanya terkejut dan tidak tahu apa patut dilakukan ketika mendapat berita itu.

"Kami mengenali keluarga beberapa mangsa dan mayat mangsa dibawa ke dewan masyarakat selepas nahas itu. Saya dan isteri hanya mampu mencuba untuk mententeramkan mereka," katanya.

0 comments: