Followers

Sunday, May 31, 2009

Lubnan, Hungary, Estonia lapor H1N1

WHO umum 15,500 kes dengan 99 maut

BEIRUT: Lubnan menjadi negara terbaru mengesahkan kes Influenza A (H1N1) semalam, manakala dalam perkembangan lain, sebuah kapal berlabuh di bandar Brisbane, Australia meskipun dibantah pegawai pelabuhan kerana ada kes H1N1 di kalangan penumpangnya.

Menteri Kesihatan Lubnan, Mohammad Khalifeh, mengesahkan tiga kes Influenza A sambil menegaskan keadaan terkawal.

“Seminggu lalu, kami menghadapi masalah yang sudah dikawal. Tiada virus merebak di Lubnan tetapi ia membabitkan tiga orang yang tiba dari negara asing, seorang daripadanya warga tempatan,” katanya.

Khalifeh berkata, sekumpulan warga Lunan mengha diri seminar latihan di institut, Sepanyol, lokasi virus itu.

Mereka diasingkan seminggu di Beirut dan seorang warga Lubnan dijangkiti tetapi sudah pulih.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berkata, sehingga kelmarin lebih 15,500 kes baru H1N1 dilaporkan di seluruh dunia membabitkan 99 kematian, kebanyakannya di Mexico.

Di BUDAPEST: Menteri Kesihatan Hungary mengesahkan kes pertama Influenza A. Menteri itu, Tamas Szekely, berkata ia membabitkan seorang pelancong Brazil yang tinggal di New York.

Di TALLINN: Pihak berkuasa Estonia turut melaporkan kes pertama H1N1 membabitkan warganya yang pulang dari Amerika Syarikat.

Sementara itu, di CANBERRA: Pegawai kesihatan memeriksa 85 daripada hampir 2,000 penumpang kapal Pacific Dawn di Brisbane, Queensland.

Penumpang lain tidak tidak turun dari kapal yang berlabuh beberapa jam sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi asal, Sydney.

Ramai masih ceria dan menunjukkan isyarat selamat ketika turun dengan memakai topeng muka.

Bagaimanapun, penumpangnya tidak dibenar turun di pulau atau tempat peranginan di kawasan terumbu karang berhampiran Queensland kerana ada penumpang kapal sebelum ini positif H1N1. - Agensi

0 comments: