Followers

Saturday, November 27, 2010

Najib umum 2 jenis padi baru sempena MAHA 2010

SERDANG: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, hari ini mengumumkan dua variasi padi baru iaitu MR253 dan MR263 sempena perasmian Pameran Pertanian, Horikultur dan Agro-Pelancongan Malaysia (MAHA 2010) di Tapak Ekspo Pertanian Malaysia (Maeps), di sini.
Menurut satu kenyataan dari Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI), kedua-dua variasi padi baru itu mempunyai keistimewaan tersendiri yang mampu meningkatkan hasil pengeluaran padi.
Bagi jenis MR253, ia mampu memberikan hasil padi yang tinggi walaupun ditanam di kawasan tanah bermasalah seperti tanah gambut dan tanah berasid.
Jenis padi itu sesuai terhadap persekitaran tersebut dan akan membantu meningkatkan hasil agar lebih berdaya maju dan membantu meningkatkan pengeluaran padi, kata kenyataan itu.

Di samping itu, hasil variasi itu juga mempunyai ciri-ciri lain seperti kerintangan terhadap perosak utama dan kualiti biji yang baik.

Menurut kenyataan itu, variasi MR263 pula mempunyai ciri utama yang rintang kepada karah. Jenis padi itu bakal menggantikan variasi padi yang sedang digunakan secara meluas di negara ini iaitu MR219 dan MR220.

Kerintangan MR219 terhadap penyakit karah telah didapati semakin menurun.
Sehubungan itu, jenis padi MR263 dihasilkan bagi melengkapkan variasi tersebut supaya dapat membantu mencegah perosak.

Turut hadir pada majlis perasmian MAHA 2010 ialah Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar. - BERNAMA

0 comments: