Followers

Tuesday, November 30, 2010

Malaysia, China akan meterai MoU di Beijing tahun depan

PUTRAJAYA: Malaysia dan China akan menandatangani memorandum (MoU) untuk membina kerjasama dalam beberapa isu yang membabitkan dua negara, termasuk usaha memerangi kegiatan pemerdagangan manusia, penyeludupan dadah, dan jenayah antarabangsa.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata MoU itu diharapkan dapat ditandatangani di Beijing tahun depan.
"Mulai hari ini perincian berhubung perkara itu sedang diusahakan, untuk melihat kepada terma-terma bagi membina kerjasama rapat dua negara," katanya kepada pemberita selepas bermesyuarat dengan Duta Besar China ke Malaysia, Chai Xi, di sini.
Beliau berkata, perbincangan itu amat penting dalam persekitaran yang cukup mencabar bagi kedua-dua negara.

"Kami sedang melihat kepada hubungan jangka panjang dan pengurusan yang berkaitan bukan sahaja antara kerajaan dua negara, tapi juga dari aspek hubungan antara jabatan kerajaan dua negara dengan fokus bersama yang merujuk kepada hubungan masa depan," katanya.

Sementara itu, merujuk kepada isu berkaitan kemasukan wanita warga China untuk bekerja secara haram di Malaysia, Hishammuddin berkata isu itu ada dibincangkan oleh kepimpinan tertinggi kedua-dua negara.

"Adalah penting bagi kedua-dua negara untuk bekerjasama rapat di peringkat pihak berkuasa dan perisikan dalam perkara ini, dan kedua-dua negara bersetuju untuk mengukuhkan hubungan kerja ini, dan percaya bahawa ia adalah demi manfaat kedua-dua negara," katanya.
Sementara itu, Chai yang berada di sini sejak lima bulan lalu berkata kedua-dua pihak bersetuju dengan bentuk hubungan dan kerjasama, terutama dalam bidang keselamatan.

"Jika anda lihat kepada keadaan di rantau sini, negara-negara di sini menikmati keamanan dan kestabilan, namun pada masa yang sama berhadapan dengan beberapa isu. Jadi negara-negara di rantau ini, terutama Malaysia dan China perlu berganding bahu menangani segara masalah yang dihadapi secara bersama," katanya. - BERNAMA

0 comments: