Followers

Saturday, October 2, 2010

Elemen disiplin tidak harus dikompromi: Raja Dr Nazrin

TAIPING: Budaya menghormati undang-undang dan menghormati penguatkuasaan undang-undang, mencerminkan tahap disiplin yang berjaya diasuh, dididik, dipupuk dan diterapkan di kalangan warga sesebuah negara bangsa.
Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah, bertitah elemen disiplin tidak harus dikompromikan dalam membina kekuatan warga dan membina kegemilangan budaya sebuah negara bangsa.
"Melentur hendaklah semasa rebung...Oleh itu, penyemaian disiplin hendaklah bermula dari permulaan hayat, bermula dari saat anak masih dalam kandungan, disemai rapi di dalam keluarga, disuburkan di alam sekolah, diperkukuhkan di alam kerja," titahnya di sini, pagi tadi.
Baginda bertitah demikian di Hari Anugerah Cemerlang Ke-27 Sekolah Menengah Sains Raja Tun Azlan Shah, dekat sini.

Raja Dr Nazrin turut memetik beberapa insiden remaja sekolah melanggar anggota polis dalam sekatan jalan raya di Kuala Terengganu dan Kota Bharu bulan lalu.

Semalam, Cif Inpektor Khairul Zaini Mohd Zain, 32, meninggal dunia dalam operasi mengejar 'mat rempit' yang merempuh sekatan polis di Jalan Taman Datuk Senu, Kuala Lumpur.

Baginda bertitah, kejadian itu antara banyak kejadian jenayah yang semakin berani dilakukan oleh remaja dalam usia persekolahan.
Titahnya, perbuatan mereka lebih menyulitkan tugas penguatkuasa undang-undang kerana ada kalanya apabila berlaku kemalangan nyawa, masyarakat terlalu cepat menyalahkan pihak berkuasa.

Raja Dr Nazrin bertitah, kejadian yang berlaku itu, nyata memperlihat perilaku remaja yang sama sekali tidak menghiraukan undang-undang malah sudah mencapai peringkat berani tidak bertempat, melakukan provokasi, mencabar pihak berkuasa.

"Menyemaikan budaya berdisiplin adalah komponen penting pendidikan.

"Hari ini, dikhuatiri, komponen penting ini bagai mula diketepikan.

"Disiplin bermula dari memberi perhatian teliti kepada perkara yang tidak harus dianggap kecil.

"Antaranya amalan kebersihan, menghargai waktu, mengurus harta awam dengan baik, mematuhi janji, mengawal pembaziran hinggalah ke peringkat mendaulatkan undang-udang dan menghormati penguatkuasa undang-undang," titahnya.

0 comments: