Followers

Monday, September 6, 2010

Perintah darurat di New Zealand dilanjutkan

CHRISTCHURCH: Pihak berkuasa New Zealand hari ini melanjutkan perintah darurat selepas gempa kuat melanda Christchurch, kelmarin dengan bandar raya kedua terbesar itu dilaporkan masih lumpuh.
Gempa susulan yang kuat berterusan melanda Christchurch selepas gempa pertama berukuran 7.0 magnitud pada Sabtu lalu, yang setakat ini nilai kerosakan dianggarkan mencecah AS$1.44 bilion.
Polis dan tentera mengadakan sekatan jalan raya bagi memantau aliran keluar masuk ke bandar raya iti, manakala Agensi Pertahanan Awam berkata bandar raya itu masih ditutup kerana dikhuatiri berlaku runtuhan.
“Perintah darurat di negeri ini dilanjutkan lagi sehingga tengah malam Rabu," kata jurucakap kerajaan.

Sekolah, kedai dan tempat perniagaan ditutup dan penduduk dinasihatkan supaya berada di rumah masing-masing sehingga pemeriksaan lengkap dilakukan terhadap lebih 500 bangunan yang rosak.

Pihak berkuasa memberitahu ia mengambil masa untuk mengembalikan kehidupan seperti biasa di bandar raya yang mempunyai lebih 340,000 penduduk itu.

"Ia bukan boleh pulih dalam masa terdekat," kata Perdana Menteri, John Key, yang dijadual memanggil mesyuarat Kabinetnya hari ini untuk merancang memulihkan Christchurch dalam masa segera. - AFP

0 comments: