Followers

Thursday, September 30, 2010

Majlis Perniagaan Malaysia-Singapura dirombak

KUALA LUMPUR: Majlis Perniagaan Malaysia Singapura (MSBC) dirombak semula susulan lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ke Singapura baru-baru ini.
Majlis itu kekal tidak aktif selepas ditubuhkan pada 2004 untuk menyediakan perspektif dan maklum balas sektor swasta mengenai perniagaan di Malaysia dan Singapura dan untuk mengeratkan kerjasama di kalangan sektor swasta di kedua-dua negara.
Persekutuan Pekilang-Pekilang Malaysia (FMM), yang dilantik sebagai Sekretariat bagi MSBC, berkata majlis itu disusun dan digiatkan semula dengan Datuk Lim Say Chong, Pengerusi Carlsberg Brewery Malaysia, dilantik sebagai pengerusi barunya.
FFM dalam satu kenyataan hari ini, berkata ahli majlis yang dilantik Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri termasuk Timbalan Setiausaha Agung Gabungan Dewan Perniagaan dan Industri Cina Malaysia (ACCCIM), Datuk Low Kian Chuan; Bendahari ACCCIM, Ter Leong Yap; Presiden FMM, Tan Sri Datuk Mustafa Mansor; Ketua Pegawai Eksekutif Reliance Pacific Bhd, Datin Irene Gan dan Chew Phye Keat, Rakan Kongsi Raja Daryl and Loh.

Ahli lain yang dilantik termasuk Presiden Dewan Perniagaan Melayu Kuala Lumpur, Datuk Syed Amin Aljeffri; Pengerusi Zaid Ibrahim & Co, Datuk Dr Nik Norzrul Thani; Pengarah Urusan KPK Quantity Surveyors (Semenanjung) Sdn Bhd, Datuk Sri K Kandan dan Pengerusi Eksekutif & Pengarah Urusan Nusantara
Technologies Sdn Bhd, Datuk Ghazali Datuk Mohd Yusoff.

Pada mesyuarat pertama MSBC baru-baru ini, majlis membincangkan kaedah meningkatkan aliran rentas sempadan perdagangan dan pelaburan yang lebih besar antara kedua-dua negara.
Mereka juga membincangkan penggalakan penggunaan Dana Pembangunan Perniagaan Negara Ketiga Malaysia-Singapura yang lebih efektif.

Satu mesyuarat bersama dengan Majlis Perniagaan Singapura-Malaysia dijadual diadakan pada suku pertama tahun depan. - BERNAMA

0 comments: