Followers

Friday, August 13, 2010

Gerakan cadang perusahaan berkonsepkan 1Malaysia

ALOR SETAR: Parti Gerakan mencadangkan kerajaan memperkenalkan perusahaan berkonsepkan 1Malaysia bagi menggalakkan kerjasama antara usahawan semua kaum dan mewujudkan persaingan sihat serta mampu berdikari dan tidak terlalu bergantung kepada bantuan kerajaan.

Presidennya, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, berkata model ekonomi yang membabitkan penyertaan semua kaum secara menyeluruh tanpa meminggirkan sebarang pihak itu perlu diperluaskan sejajar usaha mewujudkan masyarakat negara ini yang bersatu padu dengan semangat kerjasama jitu dan tulen dalam bidang ekonomi.
Katanya, melalui konsep itu juga perkara yang negatif dalam sistem pengagihan ekonomi selama ini, termasuk amalan ali baba dan terlalu mengharapkan bantuan kerajaan melalui sistem kuota serta penyalahgunaan kuota yang menyebabkan ketidakadilan dapat dielakkan.
"Kita perlu menggalakkan penubuhan perusahaan atau enterpris yang berteraskan konsepkan 1Malaysia iaitu kerjasama jitu dan tulen mengikut keupayaan masing-masing dan bukan mengikut konsep ali baba.

"Kita mahu menjana daya saing semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dalam memajukan ekonomi supaya mengenepikan sikap kurang sihat dan mengutamakan semangat berdikari bersama.

"Sehubungan itu, Gerakan mencadangkan kerajaan memperkenalkan idea yang kreatif untuk menjayakan konsep berkenaan dan memberi insentif bagi menggalakkan kerjasama ke arah itu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat Perwakilan Gerakan Kedah 2010 di sini, hari ini.

Hadir sama, Timbalan Presiden Gerakan, Datuk Chang Ko Youn, dan Pengerusi Gerakan Kedah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Derga, Dr Cheah Soon Hai.
Koh yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, sudah tiba Malaysia mengeksploitasi sepenuhnya kepelbagai yang ada di kalangan rakyat negara ini sebagai satu kekuatan untuk menjana daya saing ekonomi di peringkat dunia supaya dapat bersaing dengan negara rantau ini yang berkembang pantas ekonominya, termasuk Indonesia, Vietnam dan Thailand.

Katanya, tanpa langkah berani itu Malaysia akan terus ketinggalan dari persaingan hebat ekonomi dunia.

0 comments: