Followers

Thursday, July 22, 2010

Senator selar pemimpin PAS, PKR tidak pertahan hak Melayu

KUALA LUMPUR: Ahli Dewan Negara hari ini menyelar sikap pemimpin PAS dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Pulau Pinang kerana tidak berani bersuara bagi mempertahankan nasib orang Melayu di negeri itu.
"Ketepikan soal kepentingan politik. Ini bukan soal perjuangan politik sempit tetapi nasib bangsa Melayu yang ditindas. Mana semua pemimpin-pemimpin Melayu apabila rumah penduduk Kampung Jalan Pokok Asam akan dirobohkan, sedangkan dalam kes Kampung Puah Pala ia bermatian dipertahankan?
"Mana suara pemimpin Melayu pembangkang lain yang kononnya memperjuangkan bangsa, agama dan negara? Ini bukan soal rasis tetapi hak orang Melayu perlu dipertahankan," kata Senator Datuk Saripah Aminah Syed Mohamed ketika membahaskan Rancangan Malaysia ke-10 di Dewan Negara di sini.
Sementara itu, Senator Datuk Roslan Awang Chik pula mempersoalkan tujuan sebenar kerajaan Pulau Pinang dalam menghentikan pembinaan rumah kos murah selain merobohkan premis perniagaan serta kediaman orang Melayu dengan alasan untuk tujuan pembangunan.

Beliau berkata demikian apabila merujuk kepada kemungkinan kerajaan negeri itu menghentikan pembinaan rumah kos rendah.

Semalam, anggota Majlis Jabatan Perumahan Pulau Pinang, Sim Tze Tzin, berkata pihaknya mungkin menghentikan pembinaan rumah kos rendah yang berkeluasan kurang 700 kaki persegi (65 meter persegi).

Sim yang juga ADUN Pantai Jerejak berkata, langkah itu adalah untuk mengelakkan negeri berkenaan dipenuhi pangsapuri yang kotor dan buruk sehingga menimbulkan suasana yang tidak selesa kepada penduduknya.
Beliau juga mengesyorkan wang pampasan yang diberikan oleh pemaju kepada penduduk setinggan perlu digantikan dengan tawaran perumahan berdekatan dengan lokasi asal rumah setinggan mereka. - BERNAMA

0 comments: