Followers

Monday, July 19, 2010

Dewan Negara lulus usul kutuk kekejaman rejim Israel

KUALA LUMPUR: Persidangan Dewan Negara hari ini sebulat suara meluluskan usul mengutuk serangan kejam tentera rejim Israel ke atas konvoi kapal 'Freedom Flotilla' yang membawa misi bantuan kemanusiaan ke Gaza pada 31 Mei lalu.
Usul yang dibentang Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan disokong Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon diluluskan selepas dibahaskan lebih empat jam oleh anggota Dewan Negara.
Keputusan sebulat suara itu diumum Yang di-Pertuanya Tan Sri Abu Zahar Ujang apabila hanya suara ''setuju'' kedengaran apabila proses pengundian dijalankan. Dewan Negara terdiri daripada 70 senator iaitu 44 adalah lantikan Yang di-Pertuan Agong manakala 26 lagi adalah lantikan negeri.

Usul itu sebagai menyatakan bantahan rakyat Malaysia terhadap tindakan anggota tentera Israel mengepung dan menyerang flotila bantuan kemanusiaan ke Gaza sebelum menahan sukarelawan kapal tersebut termasuk 12 warganegara Malaysia.

Semasa menggulung perbahasan usul itu, Timbalan Menteri Luar Senator
A. Kohilan Pillay berkata pihaknya melalui Pejabat Wakil Tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York sedang berusaha meraih sokongan untuk mengadakan persidangan sesi khas tergempar PBB sebelum akhir bulan ini atau selewat-lewatnya sebelum Ramadan.

Persidangan itu akan memberi peluang kepada masyarakat antarabangsa untuk memberi tekanan terhadap rejim Zionis Israel agar menarik balik sekatan ke atas Gaza menerusi perundangan antarabangsa sedia ada termasuk peruntukan yang termaktub dalam Resolusi Majlis Keselamatan PBB 1890 (2009).
Katanya persidangan itu juga akan meminta nasihat daripada Mahkamah Keadilan Antarabangsa mengenai serangan Israel ke atas aktivis Freedom Flotilla yang dilakukan di perairan antarabangsa.

Pada masa sama, Malaysia juga akan terus mendapatkan sokongan negara-negara sependapat untuk menyokong penganjuran Persidangan Sesi Khas Tergempar Perhimpunan Agung PBB itu.

Sehingga kini Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman telah mengadakan lawatan kerja ke Brunei pada 14 Jun dan Indonesia pada 17 Jun bagi mendapatkan sokongan kedua-dua negara berkenaan.

"Menteri Luar juga telah mengadakan perjumpaan dengan Setiausaha Agung PBB, Presiden Perhimpunan Agung PBB, Presiden Majlis Keselamatan PBB, Wakil Tetap Troika NAM dan Pemerhati Tetap Liga Arab di New York pada 8 dan 9 Julai bagi membincangkan dengan lebih lanjut mengenai tindakan susulan yang perlu diambil," katanya. - BERNAMA

0 comments: