Followers

Tuesday, June 8, 2010

Peniaga di Kedah boleh hubungi KPDNKK untuk dapatkan gula

ALOR SETAR: Peniaga di Kedah yang terputus bekalan gula boleh menghubungi terus Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan untuk mendapatkan barangan itu bagi mengelak masalah ketiadaan gula di pasaran.
Pengarah Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Kedah, Mohd Salleh Ma'amor berkata pihaknya telah bersiap-sedia untuk menyediakan bekalan gula sejak sebulan lepas terutama pada masa cuti sekolah yang banyak diadakan kenduri kahwin.
Beliau berkata, pihaknya juga telah menghantar stok gula yang banyak ke kedai dan masalah bekalan sering berlaku jika peniaga terlibat mengambil daripada pihak lain.
"Seperti di kampung, peniaga di sana tidak ambil daripada kita. Mereka ambil daripada kedai runcit besar. Kita sebenarnya dah atasi masalah itu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Bagi pihak yang mengadakan kenduri kahwin, beliau berkata mereka boleh datang terus ke pejabat KPDNKK negeri memandangkan pihak berkenaan memerlukannya dalam jumlah yang besar dan pihaknya juga telah bersedia dengan stok bagi tujuan itu.

Beliau mengulas dakwaan orang ramai bahawa bekalan gula sukar diperoleh terutama di negeri-negeri di utara dan bersempadan dengan Thailand.

Mohd Salleh berkata, masalah kekurangan tidak sepatutnya berlaku kerana pihaknya sentiasa memastikan bekalan gula sampai pada masanya dan jumlah yang mencukupi terutama ketika musim cuti sekolah ini.
Mengenai masalah penyeludupan dan dakwaan bahawa gula Malaysia banyak dijual di wilayah-wilayah selatan Thailand, Mohd Salleh berkata penyeludupan gula menerusi Kedah tidaklah begitu serius.

"Apa yang banyak berlaku, orang dari Kedah apabila melawat saudara-mara di selatan Thailand, mereka akan bawa gula. Jumlahnya tidak banyak. Kalau jumlahnya banyak, kita akan tangkap," katanya. - BERNAMA

0 comments: