Followers

Monday, June 28, 2010

Kyrgyzstan minta Tun Mahathir jadi perantara rundingan damai

KUALA LUMPUR: Kyrgyzstan mahu meminta bantuan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mengamankan sengketa antara etnik Kyrgyz dan Uzbeks yang tercetus baru-baru ini.

Duta Kyrgyzstan ke Malaysia, Dr Bakir Uulu Tursunbay berkata bekas perdanamenteri Malaysia itu adalah negarawan ulung dan dihormati oleh dunia Islam dan boleh diterima kedua-dua pihak untuk berperanan sebagai perantara keamanan.
"Kami percaya kedua-dua rakyat kami Kyrgyz dan Uzbeks akan mendengar kepada orang seperti beliau. Seorang sebagai Islam dan berkecuali, beliau boleh menyumbang secara positif kepada proses keamanan dan membina keyakinan," katanya.
Bakir telah meminta untuk bertemu Dr Mahathir dan berharap dapat beruat demikian secepat mungkin untuk menyampaikan mesej mengenai perkara tersebut.

Pertempuran antara etnik utama Kyrgyz dan etnik minoriti Uzbeks di selatan Kyrgyzstan bulan ini telah mengorbankan kira-kira 2,000 orang dan memaksa kira-kira 400,000 etnik Uzbeks melarikan diri ke Uzbekistan.

Bakir berkata, Dr Mahathir dikenali di Kyrgyzstan di kalangan dua etnik berkenaan kerana beliau telah melawat bekas republik Soviet yang bersempadan dengan China itu yang mempunyai 5.5 juta penduduk, sebanyak dua kali iaitu pada 1996 dan 1997.

"Rakyat Kyrgyzstan mengetahui tentang sumbangan beliau kepada Malaysia dandunia Islam," katanya.
Bakir turut menekankan tentang peranan Dr Mahathir dalam membina hubungan antara Bishkek dengan Kuala Lumpur di mana Dr Mahathir telah meyakinkan bekaspresiden pertama republik tersebut, Askar Akayev untuk membuka kedutaan Kyrgyzstan di Kuala Lumpur pada 1997.

Malaysia dan Kyrgyzstan menjalin hubungan diplomatik pada 1992, setahun selepas republik tersebut memperolehi kemerdekaan berikutan kejatuhan Soviet Union pada 1991.

Bakir berkata, Dr Mahathir yang mentadbir Malaysia selama 22 tahun dan kiniPengerusi Yayasan Kepimpinan Perdana, memiliki kebolehan dan pengalamanluas dalam usaha menjayakan keamanan.

"Kami secara jujur berharap beliau akan menerimanya (permintaan kami). Dalamsebarang konflik atau krisis seperti apa yang sedang kami hadapi, mungkin satupihak akan mendengar (kepada kerajaan) dan mungkin satu lagi tidak.

"Oleh itu kami memerlukan pemimpin yang berkecuali yang boleh memuaskan hatikedua-dua pihak," katanya.

Bakir berkata, mereka mahukan pandangan Dr Mahathir mengenai isu pembangunanekonomi di Kyrgyzstan di mana apabila ekonomi dibangunkan dengan baik, tiadalagi ruang untuk sebarang konflik muncul. -- BERNAMA RV MOK HM

0 comments: