Followers

Monday, June 14, 2010

Kerajaan pertimbang sertai instrumen hak asasi manusia antarabangsa

KUALA LUMPUR: Kerajaan kini menimbang kemungkinan menyertai instrumen hak asasi manusia antarabangsa, persidangan Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Luar, Senator A Kohillan Pillay, berkata bagaimanapun kerajaan perlu terlebih dulu melihat beberapa faktor sebelum membuat keputusan termasuk aspek perundangan negara supaya tidak bertentangan dengan peruntukan di bawah instrumen berkenaan.
"Bukan mudah untuk merafitikasi instrumen tersebut dan proses ini memakan masa yang agak lama," katanya ketika menjawab soalan Azmin Ali (PKR-Gombak), di sini hari ini.
Azmin ingin tahu mengapa kerajaan belum menandatangani Deklarasi Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu seperti “International Covenant on Civil and Political Rights”, dan “International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights”.

Selain itu, Kohillan berkata, kerajaan juga perlu menimbang faktor sosial, budaya dan sejarah masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa sebelum memutuskan penyertaan di dalam instrumen terbabit. - Bernama

0 comments: