Followers

Thursday, April 22, 2010

Thailand jamin hubungan dagang dengan Malaysia lancar

JOHOR BAHRU: Kerajaan Thailand memberi jaminan hubungan dagangan negara itu dengan Malaysia tidak terjejas biarpun ketegangan yang dicetuskan penunjuk perasaan 'Baju Merah' masih berlarutan.
Menteri Kewangannya, Korn Chatikavanij, berkata sebaliknya hubungan dagangan berkenaan masih di tahap terbaik dengan kedua-dua negara berjiran itu mencatat dagangan tinggi dalam beberapa tahun sebelum ini.
Malah beliau berkata, pelabur Malaysia yang melabur di Thailand itu adalah terjamin dan tidak perlu bimbang dengan keadaan semasa di sana. "Sektor pelaburan Thailand tidak terjejas, begitu juga dengan pertukaran wang asing yang kekal kukuh dan tiada perpindahan modal ke luar adalah bukti keadaan di negara kami masih terkawal.

"Soal dagangan Thailand-Malaysia berjalan dengan baik dengan pelbagai aktiviti perdagangan yang terjalin sekian lama di antara kedua-dua negara," katanya pada sidang media selepas bersama-sama Timbalan Menteri Kewangan I, Datuk Wira Chor Chee Heung merasmikan pembukaan cawangan terbaru Bangkok Bank di Taman Molek, di sini, hari ini.

Hadir sama Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Mohd Ali Hassan dan Pengerusi Bangkok Bank Limited, Chatri Sophonpanich.

Sebelum ini, Bangkok Bank sudah membuka cawangannya di Muar.
Korn berkata, kerajaan negaranya yakin untuk mencari jalan penyelesaian terbaik bagi meredakan ketegangan dan berpegang kepada sistem demokrasi yang diamalkan.

"Kami terharu dengan keyakinan yang disebut oleh Timbalan Menteri Kewangan dan berharap keadaan dapat dipulihkan segera," katanya.

0 comments: