Followers

Friday, April 23, 2010

Seorang lagi korban H1N1 meninggal dunia Isnin lalu

PUTRAJAYA: Satu kes kematian disebabkan jangkitan Influenza A (H1N1) dicatatkan hari ini sementara dua lagi kematian bukan disebabkan jangkitan H1N1 secara langsung.
Kes kematian itu melibatkan lelaki berumur 53 tahun yang mempunyai pelbagai faktor risiko seperti penyakit diabetes mellitus yang tidak terkawal, hipertensi, kegagalan ginjal dan angin ahmar.
Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata mangsa meninggal dunia pada 19 April lepas di Hospital Sultanah Zahirah Kuala Terengganu dan penyebab kematian adalah disebabkan "Severe Bronchopneumonia, H1N1 positive with Acute Respiratory Distress Syndrome". "Ini menjadikan jumlah terkumpul kematian akibat H1N1 setakat ini adalah 79 orang," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Mengenai kes kluster Penyakit Serupa Influenza (ILI) pula, beliau berkata sehingga pukul 8 pagi tadi sejumlah 12 kes dilaporkan di Johor, Kuala Lumpur, Perak, Negeri Sembilan, Melaka, Sarawak dan Selangor.

Di Johor, kes membabitkan Kilang Keenway Industri Sdn Bhd, Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Melayu Kluang, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Idris Bendahara, SK Bandar Jalan Mesjid, Batu Pahat dan Sekolah Jenis Kebangsaan China Johor Bharu.

Kes di Selangor membabitkan sebuah keluarga di Kampung Dato Dagang, Klang dan di Simpang 3, Kampung Sungai Udang manakala di Perak membabitkan SK Batang Padang.
Bagi kes di Kuala Lumpur pula ialah di SMK Puteri Wilayah, SMK Dato Undang Musa Al-Haj di Jelebu Negeri Sembilan, SK Sri Bemban di Jasin, Melaka serta sebuah keluarga di Kampung Sinar Baru, Kuching Sarawak.

Jumlah kes ILI yang masih dirawat di dalam wad di seluruh negara adalah sebanyak 603 kes dan daripada jumlah itu 82 kes disahkan positif influenza H1N1, 12 kes dirawat di unit rawatan rapi dan sembilan daripadanya mempunyai faktor-faktor risiko. - Bernama

0 comments: