Followers

Monday, April 19, 2010

Bangunkan pengurusan kewangan Islam berhemat: Tun Mahathir

KUALA LUMPUR: Negara-negara Islam mesti membangunkan pengurusan sistem kewangan Islam yang berhemat dan mesti lebih baik berbanding sistem kewangan konvensional sedia ada, yang mampu menampung kejutan dan tidak dimanipulasi penyangak.
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata dengan peserta industri mencari jalan untuk mencergaskan kewangan, sistem kewangan global sendiri sangat-sangat memerlukan pengurusan yang sempurna.
"Saya jangka kewangan Islam akan berkembang, namun cabarannya ialah pengurusan berhemat dan sistem yang lebih baik. Jangan ikut sistem konvensional yang berurusan dalam segala bidang," katanya ketika ditemui baru-baru ini.
Dr Mahathir akan menyampaikan syarahan khas di Manama, Bahrain, pada 3 Mei ini, dengan menyuarakan pelbagai isu semasa dalam kewangan Islam pada "Acara Malaysia" sempena Sidang Kemuncak Lembaga Perkhidmatan Kewangan Islam (IFSB) ketujuh pada 4 dan 5 Mei.

Berdasarkan kepimpinan beliau selama 23 tahun dan kejayaan meletakkan Malaysia pada radar dunia, kehadiran Dr Mahathir pada sidang kemuncak itu ditunggu-tunggu oleh peserta industri, yang tidak sabar lagi menunggu pandangan beliau terhadap pembangunan landskap kewangan global.

Dalam pada negara lain seperti Singapura dan Hong Kong mengintai bahagian masing-masing dalam industri kewangan Islam, Malaysia sudah pun memiliki sistem menyeluruh yang dibangunkan berdasarkan pengalaman industri selama lebih 30 tahun.

Dalam hubungan ini, siapa yang memahami isu itu dengan lebih baik selain Dr Mahathir?
Antara gesaan beliau kepada negara Islam ialah menggunakan dinar emas sebagai alternatif, bagi mengurangkan pergantungan terhadap dolar Amerika Syarikat (AS) sebagai mata wang global untuk perdagangan.

Pada Acara Malaysia itu, Dr Mahathir akan berkongsi pemikiran mengenai landskap kewangan Islam masa depan, perkembangan serta peranan negara Islam untuk meningkatkan lagi industri itu.

Pada syarahannya sebelum ini, beliau berkata, perbankan Islam adalah alternatif yang lebih baik memandangkan ia tidak boleh dimanipulasi penyangak dan berbeza daripada sistem perbankan konvensional berdasarkan isu etika dan moral.

Dr Mahathir berkata, pertumbuhan dan pembangunan kekayaan yang digalakkan oleh perbankan Islam diikat oleh moral dan etika yang boleh membendung rasa tamak.

Bagaimanapun, nilai-nilai moral dan etika mesti dikekalkan memandangkan terdapat ramai golongan yang tamak, katanya.

Pada sidang kemuncak IFSB, pengawal aturan kewangan terkemuka dari negara-negara IFSB akan berhimpun di Manama bagi membincangkan, antara lain perubahan dalam landskap kawal aturan kewangan, isu-isu pemantauan makro serta kerangka kewangan Islam baharu.

Malaysia ialah antara ahli pengasas IFSB, yang kini mempunyai 191 ahli.

Negara ahli membabitkan 50 pihak berkuasa pemantauan dan kawal aturan, enam organisasi antarabangsa antara kerajaan dan 135 peserta pasaran, firma profesional dan persatuan industri yang beroperasi dalam 40 bidang kuasa.

Malaysia mempunyai dua ahli penuh, Bank Negara dan Suruhanjaya Sekuriti manakala baki 29 lagi terdiri daripada anggota sekutu dan pemerhati.

Sehingga kini, lebih 200 peserta sudah mengesahkan penyertaan pada Acara Malaysia. Ia dijangka menarik kira-kira 300 hingga 350 peserta.

Mereka yang berminat menyertai Acara Malaysia, boleh menghubungi Unit Promosi Pusat Kewangan Islam Antarabangsa Malaysia (MIFC), Azilah Ahmad (03-26944304) atau Roziah Mohd Haniffa (03-26945961).

MIFC dilancarkan pada 2006 bagi meletakkan Malaysia sebagai hab antarabangsa bagi kewangan Islam.

Menerusi inisiatif MIFC, pengamal industri boleh menggunakan negara ini sebagai pangkalan penerbitan sukuk, dana dan pengurusan kekayaan Islam, Bank Islam Antarabangsa, takaful antarabangsa dan pembangunan modal insan. - Bernama

0 comments: