Followers

Monday, April 5, 2010

Bacaan gempa di Mexico ditingkatkan kepada 7.2 magnitud

LOS ANGELES: Agensi Penyelidikan Geologikal Amerika Syarikat (USGS) meningkatkan bacaan kekuatan gempa bumi yang melanda sempadan Mexico-Amerika Syarikat, awal hari ini daripada 6.9 magnitud kepada 7.2 magnitud.

USGS berkata, gempa yang berlaku jam 6.40 pagi tadi (waktu Malaysia) atau 3.40 petang waktu tempatan di kedalaman 32.3 kilometer (km) dan berpusat di 26km di barat Guadalupe Victoria, di Baja California dan di 64km di barat daya San Luis, di Arizona, Amerika Syarikat.

Awal hari ini, USGS melaporkan gempa berkenaan berkekuatan 6.9 magnitud tetapi kemudian meningkatkan bacaan itu.

Sementara itu, Jabatan Bomba Los Angeles berkata, setakat ini hanya beberapa kerosakan kecil dan kecederaan dilaporkan berlaku akibat gegaran kuat itu.

Gegaran itu dilaporkan mengoncangkan beberapa bangunan tinggi di Los Angeles dan San Diego di barat California, selain di Arizona, lapor akhbar The Los Angeles Times.

Akhbar itu juga melaporkan, operasi di taman tema terkenal Disneyland di Anaheim ditutup buat sementara.

Stesen televisyen KABC melaporka, di Los Angeles beberapa bangunan pencakar langit termasuk di San Diego bergoncang.

Di Arizona, pengurus sebuah pusat beli-belah, Karla Favela berkata ketika gegaran beberapa barang di rak jatuh satu demi satu,

“Di fikiran saya ketika itu ialah filem "2012" seperti di depan mata saya. Selang beberapa saat, pusat beli-belah ini sudah terbahagi dua," katanya.

Di Mexico, Institut Seismologikal Mexico berkata, pihaknya belum lagi mendapat sebarang maklumat awal mengenai kerosakan dan mangsa yang cedera. - AFP

0 comments: