Followers

Friday, March 26, 2010

Tiada keperluan tambah program kepekaan jantina: Wee

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran tidak bercadang menambah program kepekaan jantina dalam kurikulum sekolah, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong, berkata kementerian berpandangan tiada keperluan untuk menambah program itu secara khusus ke dalam kurikulum sekolah memandangkan pengisian kurikulum telah pun mengambil kira keperluan semua murid sama ada lelaki ataupun perempuan.

"Walaupun terdapat beberapa mata pelajaran yang digubal cenderung kepada sesuatu jantina, namun kementerian tidak pernah menyekat peluang bagi semua murid untuk mengikuti mata pelajaran berkenaan. "Contohnya mata pelajaran vokasional (MPV) seperti Penjagaan Muka dan Dandanan Rambut dan Ekonomi Rumah Tangga turut ditawarkan kepada murid lelaki, begitu juga mata pelajaran Automotif Kenderaan, Amalan Bengkel Mekanikal turut ditawarkan kepada semua murid termasuk murid perempuan," katanya menjawab soalan Zuraida Kamaruddin (PKR-Ampang).

Menjawab soalan tambahan Zuraida mengenai keperluan mengadakan segmen untuk memberi pengetahuan bagi menghormati kaum wanita supaya gejala sosial dan penganiayaan wanita dapat dielakkan, Wee berkata walaupun tidak mempunyai segmen khusus namun ia adalah komponen yang telah dimasukkan dalam mata pelajaran Pendidikan Moral atau Sivik.

Kepada soalan tambahan Mohd Nor Othman (BN-Hulu Terengganu) berhubung tindakan kementerian untuk mengatasi masalah longgokan guru wanita di bandar dan guru lelaki di pedalaman akibat dasar perikemanusiaan yang diamalkan kementerian, beliau berkata kementerian sebenarnya dalam proses menempatkan semula guru berkenaan dengan melihat pilihan yang ada.

Beliau berkata, kementerian sebenarnya tidak memilih jantina untuk dihantar ke kawasan bandar atau pedalaman, kecuali untuk kawasan-kawasan yang memerlukan tenaga guru lelaki untuk berdepan dengan cabaran yang besar.
"Kalau hantar guru wanita ke kawasan pedalaman tiga (P3) ianya amat susah dan untuk menyeberangi sungai bukan satu perkara yang mudah jadi kita terpaksa menghantar mereka yang lebih lasak untuk berdepan dengan cabaran ini," katanya. - Bernama

0 comments: