Followers

Wednesday, March 31, 2010

Kemiskinan tegar berkurangan kepada 3.6 peratus pada 2007

KUALA LUMPUR: Malaysia melakukan kemajuan memberangsangkan dalam usaha pembasmian kemiskinan secara keseluruhannya namun ketidakseimbangan kekal menjadi cabaran sebenar.

Laporan Pertama Model Ekonomi Baru (MEB) bagi Malaysia, yang ditunggu-tunggu rakyat, diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini menunjukkan kemiskinan tegar telah dikurangkan daripada kira-kira 50 peratus pada 1970 kepada hampir 20 peratus pada 1987.



Ia terus berkurangan kepada 3.6 peratus pada 2007 di sebalik pertumbuhan kukuh ekonomi dan Dasar Ekonomi Baru (DEB), menurut Majlis Penasihat Ekonomi Negara (NEAC) dalam Laporan Pertama MEB yang dikeluarkan di sini hari ini.


Walaupun kemiskinan tegar telah berkurangan, data baru-baru ini menunjukkan jurang semakin melebar di antara yang kaya dan miskin, dengan 40 peratus isi rumah terus mempunyai tahap pendapatan rendah, terutamanya mereka yang berada di kawasan luar bandar.

Kajian pendapatan isi rumah pula menunjukkan bahawa pertumbuhan pendapatan hanya kukuh bagi 20 peratus penjana pendapatan utama Malaysia.

Sejumlah 40 peratus isi rumah terkebawah mengalami pertumbuhan pendapatam purata yang lembap, dengan memperoleh RM1,500 sebulan pada 2008, menurut laporan itu.

Laporan itu menyebut pengagihan kekayaan yang kurang memuaskan menghalang sebahagian besar rakyat Malaysia daripada berkongsi menikmati kejayaan dalam jangka panjang dan ini merencatkan pergerakan sosial.

Menurut laporan itu, lonjakan pendapatan Malaysia terus menunjukkan arah peningkatan secara beransur-ansur, bagaimana masih kekal berada jauh di bawah garis "pendapatan tinggi".

Sejak menjadi sebuah negara berpendapatan sederhana pada 1992, Malaysia sebahagian besarnya hari ini kekal di tempat sama.

Laporan itu menyebut, tanpa keistimewaan baru dan pelan pembaharuan strategik, banyak negara tidak berupaya memboloskan diri keluar daripada kategori pendapatan sederhana - satu fenomena yang diistilahkan "perangkap pendapatan sederhana". - Bernama

0 comments: