Followers

Tuesday, March 9, 2010

Gempa kuat di Turki korbankan 39 nyawa

ELAZIG (Turki): Kejadian gempa bumi di timur Turki awal hari ini sudah meragut 39 nyawa dan mencederakan ramai mangsa ketika pasukan penyelamat sedang mencari mangsa yang tertimbus, menurut pihak berkuasa negara itu.

Gempa berukuran 6.0 skala Richter itu dicatatkan pada kedalaman lima kilometer, di mana pusat gempanya berdekatan bandar Karakocan di wilayah Elazig.

Gabenor Muammer Erol, berkata mangsa yang terbunuh membabitkan dari kawasan yang menempatkan lima perkampungan, di mana pasukan penyelamat cuba menyelamatkan sekurang-kurangnya empat individu yang terperangkap dibawah runtuhan untuk satu kawasan perkampungan.

Laporan Agensi Berita Anatolia yang meninjau Pusat Pengurusan Krisis di ibu kota Ankara, berkata sekurang-kurangnya 60 mangsa tercedera. Angka kematian bagi kampung Okcular, Yukari Kanatli ve Kayali yang mencecah 17 orang masih kekal.

Sekurang-kurangnya lapan maut di Okcular, iaitu perkampungan terbesar di wilayah yang mempunyai jumlah penduduk kira-kira 800 orang, di mana mereka menetap di rumah yang dibina di lereng bukit yang diperbuat daripada lumpur dan batu bata. - AFP

0 comments: