Followers

Saturday, February 20, 2010

APMM tempatkan tiga helikopter AW319 di Sabah tahun depan

KOTA KINABALU: Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM) merancang untuk menempatkan tiga helikopter jenis AW319 di sini tahun depan bagi memantapkan operasi maritim di perairan Sabah dan Sarawak.

Ketua Penguatkuasa Maritim Wilayah Sabah dan Labuan, Laksamana Pertama Mohd Taha Ibrahim, berkata helikopter canggih buatan Itali itu juga akan digunakan untuk operasi mencari dan menyelamat di kawasan perairan tersebut.

"Helikopter berkenaan dijangka tiba di Semenanjung Oktober ini dan diuji sebelum dihantar ke sini,

"Sabah mempunyai kawasan perairan yang luas dan kita harap dengan adanya kemudahan helikopter ini, ia akan membantu pihak berkuasa mengesan dan seterusnya menangani masalah kemasukan pendatang tanpa izin ke Sabah," katanya kepada pemberita selepas majlis sambutan Hari Maritim Malaysia di Dewan Kompleks Pentadbiran Persekutuan di Likas, dekat sini, hari ini.

"Tiga helikopter berkenaan akan ditempatkan di sini dan buat sementara wakti kawasan rondaan udara meliputi perairan Sabah dan Sarawak sehingga Sarawak mempunyai skuadron udaranya sendiri," katanya.

"Sabah mempunyai kawasan perairan yang luas dan kita harap dengan adanya kemudahan helikopter ini, ia akan membantu pihak berkuasa mengesan dan seterusnya menangani masalah kemasukan pendatang tanpa izin ke Sabah.

Katanya, APMM kini mempunyai skuadron udara yang dilengkapi dengan tiga helikopter di Subang.

Sementara itu, beliau berkata APMM Wilayah Sabah berjaya melakukan 502 pemeriksaan yang menyaksikan 62 tangkapan membabitkan pelbagai kesalahan di perairan negeri itu sejak bulan lalu.

Beliau berkata, daripada jumlah pemeriksaan itu, 76 kes adalah membabitkan kesalahan Akta Imigresen, 13 kes Kastam, lapan kes perikanan dan selebihnya kes yang melanggar peraturan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan. - Bernama

0 comments: