Followers

Friday, January 1, 2010

Sabah & Sarawak: Pantai Tanjung Aru tercemar

DBKK diarah atasi pencemaran punca pembiakan alga busuk

KOTA KINABALU: Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman mengarahkan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) segera mengatasi pencemaran air kumbahan yang menyebabkan Pantai Tanjung Aru, di sini ditumbuhi sejenis alga hijau busuk.

Musa berkata, masalah itu menjejas keindahan pantai berkenaan dan keselesaan pengunjung, sekali gus memberi imej negatif terhadap destinasi rekreasi popular itu.

"Saya minta DBKK mengambil tindakan segera mengatasinya," katanya, di sini semalam.

Beliau mengulas masalah pencemaran di pantai berkenaan yang dikesan sejak akhir minggu lalu.

Akhbar sebelum ini melaporkan ada pengunjung mengadu mengenai pantai itu berubah wajah daripada putih kepada kehijau-hijauan berikutan pembiakan alga berkenaan.

Pelepasan air sisa kumbahan dari kawasan perumahan, komersial dan medan selera secara terus ke dalam sistem perparitan yang mengalir ke laut dipercayai punca utama fenomena itu.

Sementara itu, Datuk Bandar Kota Kinabalu, Datuk Iliyas Ibrahim, berkata beliau sudah mengarahkan kakitangan DBKK membersihkan alga di sepanjang pantai berkenaan bagi mengatasi masalah itu.

"Selepas diberitahu mengenai fenomena itu, saya mengarahkan pekerja DBKK membersihkannya segera bagi mengurangkan bau busuk," katanya.

Bagi jangka panjang, katanya, DBKK di peringkat akhir melaksanakan projek penyaluran air kumbahan dari Tanjung Aru menerusi sistem paip pembetungan berpusat yang akan disalurkan secara terus ke loji rawatan air kumbahan di Inanam.

Beliau berkata, projek bernilai RM15 juta itu dilaksanakan dua tahun lalu dan dijangka siap Januari ini.

"Apabila sistem pembetungan baru ini beroperasi, masalah air kumbahan yang melimpah ke dalam sistem perparitan dan mencemari pantai tidak akan berlaku lagi," katanya.

Beliau berkata, alga hijau di sepanjang pantai itu berpunca daripada pencemaran air kumbahan yang melimpah dari tangki septik kediaman dan komersial ke dalam sistem perparitan di sekitar pantai berkenaan.

Tinjauan Berita Harian di pantai itu semalam mendapati masih ada alga hijau membiak, terutama berhampiran parit yang dicemari sisa air kumbahan berhampiran medan selera, menyebabkan kawasan sekitarnya menjadi busuk.

0 comments: