Followers

Wednesday, January 13, 2010

Kerajaan pastikan perbalahan agama tidak jadi norma masyarakat: Muhyiddin

LONDON: Kerajaan sentiasa memastikan perbalahan berkaitan agama tidak menjadi norma hidup masyarakat, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Ia adalah isu kritikal yang seharusnya ditangani dengan baik," katanya pada sesi soal jawab selepas menyampaikan kuliah bertajuk Islam dan Cabaran Kritikal di Negara Pelbilang Agama Malaysia di Pusat Pengajian Islam Oxford, semalam.

Dalam kuliahnya, Muhyiddin menjelaskan Malaysia mengamalkan model negara yang diterapkan Saidina Umar Al-Khattab iaitu pemerintah bertanggungjawab mempertahankan hak golongan minoriti dan melayan masyarakat agama lain dengan adil dan saksama.

"Kita tidak boleh membenarkan keganasan berlaku atas nama agama dan pada masa sama tidak mahu kebebasan beragama menyebabkan berlaku ketidaksefahaman dalam masyarakat berbilang agama.

"Oleh itu menjadi tanggungjawab pertubuhan agama dan masyarakat untuk mengamalkan toleransi dan memahami rakan mereka dari agama berlainan dan pengikut setiap agama harus menyesuaikan jangkaan-jangkaan mereka," katanya.

0 comments: