Followers

Sunday, December 27, 2009

Penerbangan KL-London lewat akibat cuaca sejuk

KUALA LUMPUR: Jadual penerbangan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke London mengalami kelewatan berikutan cuaca sejuk melampau yang melanda England sejak minggu lalu.

Beberapa ejen pelancongan dan syarikat penerbangan ketika dihubungi Bernama memberitahu bahawa setakat ini berlaku kelewatan jadual penerbangan ke lapangan terbang Heathrow dan lapangan terbang Stansted di London, England, akibat kesesakan trafik dan masalah salji tebal yang menutupi landasan kedua-dua lapangan terbang itu.

Perunding ejen pelancongan Reliance Travel, Jamie Lee, berkata pihaknya tidak menerima maklumat mengenai sebarang pembatalan penerbangan kecuali kelewatan untuk penerbangan ke London.

"Pihak kami (Reliance) sentiasa mendapat maklumat terkini dari Persatuan Agensi-agensi Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA), syarikat penerbangan tempatan dan antarabangsa dari masa ke semasa mengenai sebarang perubahan atau pembatalan penerbangan.

"Kami akan menghubungi pelanggan sekiranya berlaku sebarang perubahan atau pembatalan penerbangan," katanya.

Jamie berkata, penerbangan dari Malaysia ke beberapa destinasi di negara-negara Eropah yang dilanda cuaca sejuk melampau sejak kebelakangan ini, belum sampai ke peringkat pembatalan penerbangan.

Sementara itu, seorang jurucakap Penerbangan Malaysia (Mas) berkata setakat ini hanya penerbangan ke lapangan terbang Heathrow sahaja mengalami kelewatan akibat cuaca buruk di sana.

Beliau berkata, Mas akan sentiasa mengikuti perkembangan situasi di semua destinasi penerbangannya ke luar negara termasuk penerbangan ke Los Angeles, Amerika Syarikat, dan negara lain yang terjejas teruk akibat faktor cuaca itu.

"Penumpang Mas yang ingin maklumat terkini mengenai jadual penerbangan boleh menghubungi talian 1-300-88-3000 yang beroperasi selama 24 jam," katanya.

Seorang jurucakap AirAsia pula berkata jadual penerbangan antarabangsanya juga tidak terjejas dan hanya mengalami kelewatan ke lapangan terbang Stansted di London sejak akhir-akhir ini akibat cuaca buruk di sana.

Beliau berkata, sekiranya berlaku sebarang perubahan dan pembatalan dalam jadual penerbangan antarabangsa Air Asia, pihaknya akan menghantar maklumat mengenainya menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada penumpang.

"Maklumat terkini mengenai jadual penerbangan boleh didapati dengan melayari laman web www.airasia.com atau pun menghubungi pusat panggilan Air Asia di 03-21719222 yang dibuka dari jam 8 pagi hingga 9 malam setiap hari," katanya. - Bernama

0 comments: