Followers

Friday, September 25, 2009

H1N1: Tiada kematian terbaru, 135 pesakit baru ILI

KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan, melaporkan sehingga jam 9 pagi tadi, seramai 135 pesakit baru dengan gejala influenza-like illness (ILI) dimasukkan ke hospital bagi mendapatkan rawatan.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata selain tiada kematian terbaru didaftarkan sepanjang tempoh itu, 108 kes sudah didiscaj.

Beliau berkata, ia menjadikan baki 704 kes ILI yang masih dirawat di 78 hospital seluruh negara termasuk lapan hospital swasta.

Malah, katanya, daripada jumlah kes ILI yang dirawat, hanya 184 pesakit atau 26 peratus adalah kes H1N1 selepas disahkan menerusi ujian makmal.

“Daripada jumlah pesakit H1N1 yang mendapat rawatan di hospital, 21 kes (11 peratus) sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU). Tiada kemasukan kes baru ke ICU dengan empat kes didiscaj hari ini,” katanya dalam satu kenyataan media menerusi laman web kementerian di Putrajaya, hari ini.

Seramai 19 pesakit (91 peratus) yang disahkan positif influenza A (H1N1) dan sedang dirawat di ICU mempunyai faktor risiko.

Antaranya adalah kanak-kanak bawah 5 tahun membabitkan tujuh kes, penyakit kronik dengan tiga kes, obesiti pula lima kes, penyakit respiratori kronik meliputi tiga kes dan warga emas ke atas 65 tahun hanya satu kes.

Sehingga kini, jumlah kematian terkumpul akibat wabak virus H1N1 masih kekal kepada 77 kes.

0 comments: