Followers

Saturday, September 19, 2009

H1N1: Pelajar perempuan 15 tahun mangsa ke-77

KUALA LUMPUR: Pelajar perempuan berusia 15 tahun yang tinggal di asrama disahkan sebagai mangsa ke-77 akibat Influenza A (H1N1).

Beliau meninggal dunia di Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani, Kedah pada 11 September lalu tetapi kes hanya dilaporkan kepada kementerian Kesihatan semalam.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata mangsa mendapatkan rawatan di Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani, Kedah pada 7 September kerana telah demam, batuk dan selsema selama sehari.

"Pesakit juga ada riwayat mengidap penyakit asma. Kes dirawat sebagai kes ringan ILI dan diberi rawatan simptomatik pesakit luar.

"Dimaklumkan bahawa simptom pesakit tidak pulih, tetapi hanya dibawa semula ke hospital 4 hari kemudian iaitu pada 11 September 2009, dimana pesakit terus dimasukkan ke Unit ICU, Hospital Sultan Abdul Halim dan rawatan antiviral influenza dimulakan.

"Oleh kerana komplikasi jangkitan, pesakit meninggal dunia enam jam selepas dimasukkan ke hospital. Penyebab kematian direkodkan sebagai pneumonia teruk dengan jangkitan H1N1 dan jangkitan bakteria," katanya.

Dr Mohd Ismail berkata, seramai 69 pesakit baru dengan gejala penyakit seakan influenza (ILI) telah dimasukkan ke hospital untuk rawatan dan pada masa sama 150 kes telah dibenar keluar.

Katanya, ini menjadikan baki kes ILI yang sedang dirawat di 85 hospital termasuk 13 hospital swasta di seluruh negara adalah seramai 740 orang.

"Daripada jumlah kes ILI yang sedang dirawat, hanya 190 pesakit atau 26% adalah kes H1N1 yang disahkan melalui ujian makmal. Daripada 190 kes H1N1 yang sedang dirawat di hospital, sejumlah 29 kes atau 15% adalah di Unit Rawatan Rapi (ICU).

"Jumlah ini termasuklah 3 kemasukan baru dan 4 kes telah keluar dari ICU. Sebagai makluman, seramai 23 atau 79% kes H1N1 yang sedang dirawat di ICU mempunyai faktor risiko iaitu kanak-kanak bawah 5 tahun (7), penyakit kronik (6), obesiti (5), penyakit respiratori kronik (3) dan hamil (2)," katanya.

0 comments: