Followers

Tuesday, September 29, 2009

Fasa kedua sistem amaran awal tsunami siap akhir tahun

PUTRAJAYA: Fasa kedua Sistem Amaran Awal Tsunami Nasional Malaysia (SAATNM) bagi memperluaskan pemantauan dan meningkatkan keupayaan analisis serta penghebahan awam mengenai bencana tsunami dijangka siap menjelang Disember tahun ini.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Dr Maximus Ongkili, berkata pelaksanaan fasa kedua itu yang bermula sejak April 2008, dilaksanakan melalui Jabatan Meteorologi Malaysia meliputi pembangunan tiga stesen seismik, 15 stesen pasang surut, 10 siren dan 14 kamera pantai.

"Keupayaan SAATNM turut diperkemaskan dengan pelaksanaan penyebaran maklumat tsunami melalui sistem SMS Gateway dan menggunakan telefon talian tetap bagi penyebaran maklumat melalui Sistem Amaran Talian Tetap," katanya ketika melancarkan Forum Risiko Gempa Bumi dan Tsunami di Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata sebahagian besar daripada sistem itu telah dipasang dan berfungsi.

Katanya kajian yang dijalankan oleh kementerian itu dengan agensi yang berkaitan menunjukkan kawasan berisiko tinggi untuk dilanda tsunami termasuk pantai Sabah, Sarawak, Pulau Pinang, Kedah, Perlis, Perak dan Selangor. - Bernama

0 comments: