Followers

Monday, August 24, 2009

WHO gesa pertingkat persediaan hadapi H1N1

Banyak negara dilanda kes berganda setiap beberapa hari

BEIJING: Kes selesema babi global mengancam lebih banyak nyawa kerana ia akan tersebar dengan lebih pantas dalam tempoh beberapa bulan lagi dan pihak berkuasa di seluruh dunia perlu meningkatkan persediaan terhadap penyebaran virus H1N1, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Penyebaran virus itu di seluruh dunia akan meledak dalam masa terdekat dan kebanyakan negara akan dilanda kes selesema babi berganda setiap tiga hingga empat hari selama beberapa bulan sehingga mencapai kemuncaknya, kata Pengarah WHO bagi Pasifik Barat, Shin Young-soo, kelmarin.

"Pada satu tahap tertentu, kes jangkitan akan meledak. Kes jangkitan akan bertambah dan lebih banyak kematian akan dicatat," kata Shin di simposium pegawai dan pakar kesihatan di sini.

WHO mengisytiharkan selesema babi sebagai satu pandemik. Ia menjadi punca kematian hampir 1,800 orang di seluruh dunia, angka rasmi yang dicatat hingga minggu lalu.

Masyarakat dunia kini memberi tumpuan kepada cara pandemik itu meningkat di negara hemisfera selatan seperti Australia yang berada dalam musim sejuk dan selesema.

Bagaimanapun, ancaman terbesar adalah di negara membangun kerana penyebaran selesema babi begitu pantas sedangkan rantau itu kurang kelengkapan dan tidak mempunyai sistem kesihatan yang baik, kata Shin.

WHO sebelum ini menganggarkan sekurang-kurangnya dua bilion penduduk akan dijangkiti pada dua tahun akan datang, hampir satu pertiga daripada penduduk dunia.

Pihak berkuasa kesihatan dan pengeluar ubat sedang mencari jalan untuk mempercepatkan pengeluaran vaksin sebelum hemisfera utara memasuki musim selesema beberapa bulan akan datang. Vaksin berkenaan mungkin diperoleh antara September hingga Disember.

Delegasi simposium dari Bangladesh dan Myanmar merayu pemimpin dunia supaya membantu mereka mendapatkan vaksin itu supaya mampu dimiliki bagi negara miskin yang terancam sedangkan kebanyakan negara kaya sudah membuat tempahan awal.

"Bagi negara membangun, kami perlu menanganinya tanpa bantuan vaksin," kata Mya Oo, Timbalan Menteri Kesihatan Myanmar. Beliau meminta syarikat farmaseutikal mempertimbangkan menjual vaksin terbabit kepada negara miskin pada kadar yang lebih rendah. � AP

Pegawai kanan WHO yang ditugaskan menangani selesama, Keiji Fukuda berkata, agensi itu bekerja keras dalam isu terbabit dan menyedari bahawa dua pengeluar ubat berjanji untuk menderma sejumlah 150 juta dos vaksin kepada negara miskin menjelang akhir Oktober.

Tetapi, katanya, lebih banyak kajian diperlukan untuk menetapkan harga vaksin terbabit.

Shin berkata, kerajaan perlu bertindak pantas untuk mendidik masyarakat, menyediakan sistem kesihatan untuk menangani beberapa kes dan melindungi mereka yang lemah bagi menghalang lebih banyak kematian.

0 comments: