Followers

Friday, August 28, 2009

Tiada kes kematian baru H1N1


AMIL Masjid Bandar Jalan Tun Perak, Abdul Halim Yatim (kanan) menerima zakat fitrah yang dibayar Md Yasin Md Som, di Masjid Jamek Kuala Lumpur, semalam.

Jumlah maut Influenza A kekal 71 orang

KUALA LUMPUR: Jumlah kematian akibat jangkitan Influenza A (H1N1) kekal 71 orang sehingga semalam selepas tiada kes kematian baru dicatatkan, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Ismail Merican.

Beliau berkata, seramai 259 kes disahkan H1N1 semalam dengan 53 kes kini dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Daripada 53 kes, 41 mempunyai faktor risiko dengan 17 daripadanya mempunyai penyakit kronik, obesiti (14), kanak-kanak/bayi (tujuh), selepas bersalin/hamil (dua) dan Sindrom Down (satu).

Beliau berkata, 260 pesakit baru dengan gejala sama seperti influenza (ILI) dimasukkan ke hospital untuk rawatan, manakala 312 sudah dibenarkan keluar, menjadikan seramai 1,394 pesakit ILI dirawat di 94 hospital termasuk lima hospital swasta di seluruh negara.

Katanya, langkah membendung penularan H1N1 tidak akan berkesan jika masih ada gejala ILI ringan, tetapi enggan mematuhi saranan tidak mengunjungi tempat yang sesak.

"Langkah paling bijak adalah berehat di rumah dan jika terpaksa mengunjungi tempat awam mereka hendaklah memakai penutup mulut dan hidung sepanjang masa," katanya.

0 comments: