Followers

Monday, August 31, 2009

Sabah&Sarawak: Agensi kerajaan sukar kesan golongan miskin

Kekurangan staf punca ramai rakyat belum dapat bantuan

PENAMPANG: Masih ramai rakyat Sabah yang tergolong dalam kategori miskin dan kurang berkemampuan belum mendapat pembelaan daripada kerajaan berikutan ketidakmampuan agensi bertanggungjawab mengesan golongan itu secara menyeluruh.

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Tan Sri Bernard Dompok, berkata keadaan itu bagaimanapun bukan bermakna kerajaan tidak mengambil berat nasib golongan berkenaan atau meminggirkan mereka daripada senarai penerima bantuan.

Sebaliknya, beliau berkata masalah kekurangan kakitangan menyebabkan agensi terbabit sukar mengesan golongan miskin dan kurang berkemampuan, sekali gus menyebabkan ramai rakyat yang tergolong dalam kategori itu belum mendapat bantuan.

"Saya yakin masih ramai rakyat miskin dan kurang berkemampuan di negeri ini belum dikesan dan diberi bantuan sewajarnya disebabkan ketidakmampuan jabatan mengesan mereka di semua tempat.

"Sehubungan itu, pihaknya sudah melaksanakan pendekatan baru mengesan mereka dengan memperkenalkan Projek Cari di semua kawasan Parlimen menerusi bantuan wakil rakyat dengan harapan dapat menyenaraikan setiap rakyat miskin di kawasan berkenaan," katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Penampang berkata demikian pada program Hari Bertemu Pelanggan atau Projek Cari Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am Sabah Cawangan Penampang di Kampung Putaton, di sini, kelmarin.

Hadir sama Pembantu Menteri Kewangan negeri, Donald Peter Mojuntin; Timbalan Pengarah Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am negeri, Mohd Noor Wahab; Pegawai Kebajikan Penampang, Norhayati Abdul Rahman dan Ketua Kampung Putaton, Michael Kubot.

Dompok berkata, menerusi Projek Cari, kerajaan berharap dapat mengesan setiap rakyat miskin dan kurang berkemampuan serta menyenaraikan mereka sebagai penerima bantuan Jabatan Kebajikan.

"Kakitangan Jabatan Kebajikan akan turun padang di lokasi yang ditetapkan untuk menemuduga penduduk kampung dan menentukan sama ada mereka layak diberi bantuan atau sebaliknya.

"Dengan pendekatan ini, rakyat miskin dan kurang berkemampuan yang sebelum ini tercicir dapat disenaraikan dan diberikan bantuan," katanya.

Bagi Parlimen Penampang, beliau menyasarkan lebih 1,000 golongan miskin dan kurang berkemampuan dapat disenaraikan menerusi Projek Cari sepanjang tahun ini.

Jika sasaran itu tercapai, katanya, ia mencerminkan masih ramai rakyat miskin belum mendapat pembelaan.

"Penampang adalah kawasan pinggir bandar dan ramai penduduknya berpendapatan di bawah garis kemiskinan. Kita akan kaji kedudukan mereka bagi menentukan layak diberikan bantuan atau tidak," katanya.

Mengenai sama ada penduduk dari daerah lain yang menetap di Penampang boleh disenaraikan dalam Projek Cari, Dompok berkata, ia boleh dilakukan asalkan mereka warga negara Malaysia.

Bagaimanapun, katanya, Jabatan Kebajikan akan menyemak kelayakan penerima bantuan menerusi projek itu setiap tahun bagi memastikan mereka menepati syarat ditetapkan atau sebaliknya.

"Mungkin tahun ini mereka didapati layak tetapi tahun depan tidak lagi layak jika didapati taraf ekonomi mereka sudah meningkat. Langkah ini bagi memastikan hanya mereka yang benar-benar layak mendapat bantuan," katanya.

0 comments: