Followers

Saturday, August 29, 2009

PBB bimbang H1N1 merebak ke burung

ROM 28 Ogos - Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memberi amaran wabak selesema babi yang dikesan menjangkiti ayam belanda di Chile baru-baru ini boleh menular kepada ternakan jenis unggas yang lain.

Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) PBB memberi amaran itu semalam dengan menggesa pemantauan lebih rapi dijalankan di seluruh dunia bagi mencegah virus influenza A (H1N1) bergabung dengan virus selesema burung, H5N1 yang lebih berbahaya.

Menurut FAO, negara-negara membangun khususnya memerlukan kaedah tindak balas yang lebih baik sekiranya muncul gabungan kedua-dua jenis virus.

Pakar berpendapat kemungkinannya adalah tipis bagi virus selesema babi bertukar-tukar gen dengan virus selesema burung tetapi mereka tidak menolak kemungkinan itu sama sekali kerana tindak balas virus selesema tidak dapat diramalkan.

PBB berkata, pihaknya sangat bimbang jika selesema babi bergabung dengan selesema burung yang tidak mudah berjangkit seperti selesema babi tetapi jauh lebih berbahaya.

Chile minggu lepas melaporkan, selesema babi telah merebak kepada ayam belanda, menimbulkan semula kebimbangan mengenai keupayaan virus H1N1 untuk menjangkiti spesies lain. - AP

0 comments: