Followers

Wednesday, July 15, 2009

Virus H1N1 tidak dapat dikawal: WHO

WASHINGTON: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengizinkan pengeluar ubat menghasilkan vaksin selesema babi (H1N1) dan menggesa semua negara menyuntik vaksin anti virus berkenaan yang tidak dapat dikawal.

WHO juga menekankan, suntikan perlu dimulakan ke atas jururawat, doktor dan pekerja teknikal, kata Pengarah WHO bagi Penyelidikan Vaksin, Dr Marie-Paule Kieny.

Beberapa laporan menunjukkan virus baru itu menyerang secara berbeza daripada selesema biasa kerana lebih banyak membabitkan golongan muda, gemuk dan sihat menyebabkan bahagian paru-paru berpenyakit.

Kieny juga memberi taklimat kepada wartawan mengenai penemuan Kumpulan Pakar Penasihat Strategik SAGE bahawa H1N1 tidak dapat dikawal dan setiap negara perlu diberi suntikan imunisasi kepada rakyat.

Di BANGKOK, Kementerian Kesihatan Thailand melaporkan tiga lagi kematian berkaitan H1N1, menjadikan jumlah yang maut di negara itu mencapai 24 orang.

Paichit Varachit, timbalan setiausaha tetap Kementerian Kesihatan Umum Thailand berkata mangsa terbaru adalah wanita berusia 67 tahun dan 57 tahun di sini dan seorang wanita berusia 32 tahun di tengah wilayah Samut Sakhon.

Paichit berkata, mereka mempunyai masalah kesihatan sampingan sebelum dijangkiti virus, menjadikan mereka lebih terancam terdedah.

Kementerian turut melaporkan tambahan 176 jangkitan kelmarin menjadikan jumlah yang dijangkiti kepada 4,057 orang. � AP

0 comments: