Followers

Thursday, May 28, 2009

Pelajar UiTM tangguh pengajian trauma dicabul

SHAH ALAM: Seorang pelajar perempuan trauma sehingga terpaksa menangguhkan pembelajaran untuk sementara selepas mendakwa seorang lelaki cuba merogolnya ketika dalam bilik mandi sebuah asrama di Universiti Teknologi Mara (UiTM), November lalu.

Malah, pelajar tahun dua kursus Pengurusan Hotel dan Pelancongan itu dikatakan terpaksa mendapatkan rawatan dari pakar psikiatri kerana terganggu dengan kejadian itu.

Dalam kejadian kira-kira jam 5 pagi, 28 November lalu, pelajar berkenaan mendakwa cuba dirogol seorang lelaki berbogel ketika mandi di tingkat dua Asrama Seroja iaitu asrama yang dikhaskan untuk pelajar perempuan.

Mengikut laporan polis yang dibuat mangsa selepas kejadian, suspek meniru suara perempuan dan menyuruh mangsa membuka pintu bilik mandi.

Bagaimanapun, keengganan mangsa berbuat demikian memaksa suspek menendang pintu menyebabkannya terjatuh dalam keadaan bogel sebelum diterkam suspek.

Mangsa berumur 21 tahun itu mendakwa, suspek sempat memasukkan jari ke dalam kemaluannya menyebabkan dia menjerit dan meronta untuk melepaskan diri.

Katanya, suspek mengugut supaya dia tidak membuat bising tetapi mangsa terus melawan dan berjaya melepaskan diri sebelum terjatuh di koridor.

Mangsa berkata, suspek yang ketakutan terus melarikan diri menggunakan tangga dan seorang saksi ternampak suspek lari dengan hanya memakai seluar pendek dan coli hitam.

Mengikut laporan mangsa, suspek mungkin menyamar sebagai pelajar perempuan untuk menyelinap masuk ke asrama itu.

Berikutan itu, mangsa diberikan cuti dan dibenar menangguhkan pengajian untuk sementara sehingga pulih daripada trauma.

Bagaimanapun keluarga mangsa yang tidak berpuas hati dengan kejadian itu bertindak memfailkan saman terhadap UiTM atas dakwaan cuai dan bersikap sambil lewa dalam menyiasat kejadian itu.

Mangsa memfailkan saman itu di Mahkamah Sesyen di sini, kelmarin, menerusi peguamnya, Mohamed Hanifa Maidin.

Sementara itu, Penasihat Undang-Undang UiTM, Dr Aidar Dziyauddin ketika dihubungi berkata, beliau belum menerima saman daripada mangsa.

"Saya perlu meneliti butiran saman itu sebelum boleh memberi sebarang komen," katanya.

0 comments: