Followers

Thursday, December 30, 2010

Warga asing tumpang gembira Malaysia julang Piala AFF Suzuki

KUALA LUMPUR: Kejayaan skuad "Harimau Malaya" menjulang Piala AFF Suzuki buat pertama kali dalam tempoh 14 tahun disanjung bukan saja oleh rakyat Malaysia tetapi juga warga asing yang mencari rezeki di negara ini.
Mereka termasuk rakyat Indonesia yang tetap berbangga sekalipun kemenangan Malaysia itu adalah ke atas negara sendiri yang menyaksikan pasukan "Garuda" tewas menerusi agregat 2-4.
"Walaupun sedikit kecewa dengan kegagalan skuad Indonesia, saya ingin mengucapkan tahniah kepada "Pak Raja" (jurulatih, K Rajagobal), pemain skuad Malaysia dan seluruh rakyat Malaysia atas kejayaan semalam," kata warga Indonesia, Buyong yang telah enam tahun berada di sini.
Beliau yang bekerja sebagai tukang kasut berkata, pasukan Malaysia kini semakin mantap dan mempunyai keupayaan tinggi.

"Dari dulu lagi memang saya meminati corak permainan Malaysia dan tidak pernah ketinggalan untuk menonton perlawanan yang membabitkan pasukan Malaysia," katanya.

Kegembiraan turut dinyatakan Ahmad Basheer, 36, dari Bangladesh yang bekerja sebagai pembantu kedai di sini.

"Saya ucapkan tahniah dan syabas kepada seluruh rakyat Malaysia," katanya.
Sementara itu, rakyat Thailand yang hanya mahu dikenali sebagai Halimah berkata, kejayaan skuad Malaysia harus dipuji kerana pasukan itu dibarisi anak tempatan sepenuhnya.

"Daripada jurulatih kepada barisan pemain, semuanya anak tempatan, memang wajar dipuji. Saya rasa teruja dengan corak permainan Malaysia walaupun tumpas tipis kepada Indonesia," katanya yang berniaga nasi lemak di sini.

Malaysia yang tewas 1-2 kepada Indonesia dalam perlawanan akhir kedua di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta malam tadi dinobatkan sebagai juara pertandingan Piala AFF Suzuki 2010 dengan kelebihan agregat 4-2.

Pencapaian terbaik skuad kebangsaan pada pertandingan itu sebelum ini ialah naib juara selepas tewas 0-1 kepada Thailand pada 1996. - BERNAMA

0 comments: