Followers

Tuesday, December 28, 2010

Tuduhan ke atas Hartalega rugikan syarikat berjuta ringgit

KUALA LUMPUR: Pengeluar sarung tangan nitril terbesar dunia, Hartalega Holdings Bhd berkata tuduhan baru-baru ini terhadap syarikat itu menyebabkan kerugian yang berjumlah berjuta-juta ringgit.
Syarikat itu berkata tuduhan itu timbul walaupun ia telah mematuhi sepenuhnya semua peraturan.
"Kami mahu menghentikan penderitaan ini. Harga saham kami terjejas, pemegang saham kami bimbang dan 635 pekerja kami amat tertekan disebabkan tuduhan-tuduhan ini," kata Pengarah Urusannya, Kuan Kam Hon, hari ini.
Beliau berkata Hartalega, yang mengeksport 100 peratus daripada produknya kepada 137 pelanggan antarabangsa di 39 negara, sedih dengan kenyataan yang tidak tepat dan mendatangkan kesan buruk terhadap syarikat, terutama kilangnya yang terletak di Bestari Jaya, Ijok.

Hartalega, yang menguasai 35 peratus pasaran sarung tangan nitril AS, juga disenaraikan oleh Forbes Asia sebagai satu daripada 200 syarikat "Terbaik Di bawah satu Bilion".

"Pelanggan kami memahami standard kami tetapi kami masih perlu membuat banyak penjelasan disebabkan tuduhan ini, kerana mereka sangat prihatin tentang isu-isu berkaitan alam sekitar," katanya pada sidang akhbar yang diadakan ekoran kenyataan media baru-baru ini berkaitan dengan operasi syarikat itu.

Penduduk Taman Suria, Bestari Jaya baru-baru ini membangkitkan isu tentang masalah kesihatan dan keselamatan seperti pelepasan gas toksik, pelepasan cecair sisa buangan ke dalam longkang dan pembinaan bangunan tambahan terlalu hampir dengan kawasan perumahan.
Susulan itu, Hartalega telah menjemput Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) untuk menjalankan kajian terperinci dengan Jabatan Alam Sekitar (JAS), semalam.

"Mereka mengesahkan bahawa Hartalega mematuhi sepenuhnya peraturan. Saya jangka mereka akan meneliti bukti dan mengeluarkan kenyataan mereka sendiri," katanya.

Hartalega menyatakan mereka sentiasa mematuhi sepenuhnya semua peraturan relevan termasuk yang berkaitan dengan alam sekitar dan bangunan sejak penubuhan syarikat berkenaan lagi.

"Malah, di beberapa kawasan berkaitan dengan pelepasan cecair sisa buangan, Hartalega bukan sahaja mematuhi tetapi sentiasa melepasi standard yang dikuatkuasakan oleh JAS," katanya.

Sebagai contoh, beliau berkata jabatan itu telah melonggarkan Tuntutan Oksigen Kimia pelepasan air cecair sisa buangan yang dibenarkan daripada 100mg/l kepada 200mg/l, tetapi Hartalega kekal komited mengekalkan kawalan dalaman kepada bawah 100mg/l, walaupun komitmen berkenaan menyebabkan kos tambahan kepada mereka.

Begitu juga, beliau berkata keperluan bagi kawalan air buangan ialah 200 partikel per juta (PPM) tetapi standard dalaman Hartalega ialah 100 PPM sejak ia ditubuhkan 20 tahun lalu.

Standard pelepasan juga 200 PPM, manakala syarikat itu telah mengurangkan pelepasannya malahan kepada 10 PPM, katanya.

"Setiap sisa buangan daripada kilang itu dirawat untuk mematuhi standard yang ditetapkan oleh pihak berkuasa kerana kami sedar kami terletak berdekatan dengan kawasan kediaman," katanya.

Syarikat itu, katanya, telah membelanjakan kira-kira RM5.6 juta setahun bagi merawat air sebelum dilepaskan ke dalam sistem dan baru-baru ini melabur RM3.7 juta untuk menaik taraf peralatan kawalan alam sekitar.

Selain itu, syarikat tersebut juga mengupah perunding bebas dan pemeriksa yang sentiasa menguji air dan pelepasan udara bagi memastikan ia sentiasa mematuhi peraturan, katanya.

Kuan berkata longkang-longkang itu juga tidak digunakan secara eksklusif oleh Hartalega.

"Terdapat juga sisa buangan perindustrian lain yang melepaskan sisa buangan ke longkang berkenaan," katanya.

Katanya, tanah di mana kilang itu terletak ialah kawasan perindustrian yang telah wujud sebelum projek kediaman itu dibangunkan.

"Masalah berkaitan dengan kekurangan zon penampan yang mencukupi antara kawasan kediaman dan kilang itu bukan berpunca daripada Hartalega tetapi kami telah mengambil segala inisiatif untuk tinggal bersama-sama dengan harmoni," katanya.
- BERNAMA

0 comments: