Followers

Friday, December 3, 2010

Piala Dunia 2018: Daripada hon kereta ke Twitter di Moscow

MOSCOW: Presiden Russia menulis "Hurray!" dalam blognya hari ini manakala Perdana Menterinya, Vladimir Putin mengucapkan terima kasih kepada seluruh negara dan FIFA apabila negara itu diberi penghormatan menganjurkan Piala Dunia 2018.
“Hurray! Kemenangan!” tulis Medvedev dalam akaun Twitter sebaik FIFA mengumumkan keputusan undi tuan rumah Piala 2018 FIFA dari Zurich yang disiarkan secara langsung di kebanyakan stesen televisyen Russia.
Medvedev dengan pantas berkata, apa yang perlu dibuat sekarang ialah meningkatkan prestasi negara itu bagi menganjurkan sukan yang amat diminati di dunia itu.
“Sekarang kita perlu membuat persiapan lebih hebat untuk menganjurkan Piala Dunia," katanya.

Bagaimanapun cara meraikan kejayaan itu sedikit terjejas apabila salji tebal melanda Eropah dan Russia menyebabkan ia diadakan di tempat tertutup.

Hanya beberapa kerat saja yang keluar dari rumah memberanikan diri mengharungi cuaca sejuk sehingga paras beku -25 darjah selsius untuk meraikan kejayaan negara itu di dataran Sparrow Hills di Moscow.

Pengumuman itu menyebabkan ramai warga Moscow terperangkap dalam kesesakan trafik dan mereka berhenti dengan membunyikan hon kenderaan apabila berita kejayaan itu mula tersebar jam 6.30 petang waktu tempatan.
Pemilihan Russia itu juga disifatkan sebagai satu kejayaan besar kepada Putin —yang mengetengahkan reputasinya untuk membida Piala Dunia daripada saingan terdekat, England.

Putin pantas mengucapkan terima kasih kepada FIFA dan terbang ke Zurich untuk memberi penghargaan terus kepada badan bola sepak dunia itu kerana memilih buat pertama kalinya Eropah Timur menjadi tuan rumah Piala Dunia.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anggota jawatankuasa eksekutif FIFA kerana keyakinan tinggi mereka kepada Russia untuk menganjurkan Piala Dunia," kata Putih dalam siaran televisyen. - AFP

0 comments: