Followers

Tuesday, December 28, 2010

Penyokong Malaysia tidak gentar ke Stadium Gelora Bung Karno

KUALA LUMPUR: Tidak seperti yang digambarkan beberapa akhbar Indonesia, Rakyat Malaysia sebenarnya bukan takut untuk hadir memberi sokongan kepada skuad negara yang akan bertarung dengan pasukan Indonesia di Stadium Gelora Bung Karno pada perlawanan akhir kedua Piala AFF Suzuki, 2010 malam esok.
Hari ini, beberapa akhbar Indonesia melaporkan bahawa penyokong Malaysia tidak berani hadir untuk memberi sokongan kepada pasukan negara kerana bimbang dengan soal keselamatan mereka.
Rakyat Malaysia yang sedang melancong di Indonesia, Siti Hajar Mohd Yunus, 24, berkata beliau tidak takut untuk berada di dalam stadium namun rasa hampa apabila tidak dapat membeli tiket untuk menyaksikan perlawanan bersejarah tersebut.
"Walaupun telah berada di sini saya rasa terkilan kerana tidak dapat menyaksikan sendiri perlawanan malam esok, namun sebagai rakyat Malaysia saya tetap memberi sokongan terhadap pasukan negara untuk menamatkan kemarau selama 14 tahun," katanya melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) hari ini.

Siti Hajar berkata, sekiranya mendapat tiket pada saat akhir, beliau tidak akan melepaskan peluang untuk menyaksikan perlawanan penuh bersejarah itu.

Seorang lagi rakyat Malaysia, Nur Syuhada Rifin, 24, yang juga sedang melancong di Indonesia, berkata beliau rasa teruja dan bangga dengan pencapaian cemerlang pasukan kebangsaan dan yakin skuad negara mampu menewaskan Indonesia.

Sementara itu, Fazli Sahazmi Ahmad Saharuddin, 23, dari Selangor berkata, sebagai rakyat Malaysia beliau bersemangat untuk memberi sokongan di stadium berkenaan namun atas faktor keselamatan hajat tersebut dibatalkan.
"Memandangkan bilangan rakyat Malaysia di Indonesia tidak seramai rakyat Indonesia di Malaysia adalah wajar untuk penyokong bola sepak negara rasa takut untuk ke stadium atas faktor keselamatan namun saya harap semua rakyat Malaysia mendoakan kejayaan pasukan negara yang akan beraksi di sana esok," katanya di sini, hari ini.

Putri Nadiatun Adawiyah Saidin, 28, dari Lekir, Perak pula berkata, sebenarnya atas faktor keselamatan penyokong Malaysia tidak perlu ke stadium GBK sebaliknya sokongan boleh diberikan dengan cara lain iaitu mendoakan supaya pasukan negara dapat bermain seperti biasa tanpa menghiraukan ribuan penyokong Indonesia memenuhi stadium.

"Sebagai tanda sokongan, malam esok saya dan kawan-kawan tidak akan melepaskan peluang untuk menyaksikan menerusi kaca TV detik sejarah yang bakal dicipta oleh pasukan negara," katanya.

Putri Nadiatun Adawiyah, berkata beliau yakin dengan keupayaan skuad negara untuk membawa balik Piala AFF Suzuki ke Malaysia nanti.

Pasukan Malaysia dijadualkan beraksi menentang pasukan Indonesia pada perlawanan penentuan yang akan diadakan di Stadium Gelora Bung Karno malam esok.

Ahad lalu, pasukan negara berjaya menumpaskan pasukan Indonesia 3-0 di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Dengan kemenangan tersebut skuad bimbangan K Rajagobal melangkah selesa dengan kelebihan agregat 3-0 ke perlawanan akhir. - BERNAMA

0 comments: