Followers

Wednesday, December 1, 2010

Penstrukturan Suruhanjaya perlindungan data peribadi di peringkat akhir: Rais Yatim

KUALA LUMPUR: Penstrukturan organisasi Suruhanjaya Perlindungan Data Peribadi kini di peringkat akhir, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim.
"Kita kini sedang meminta Jabatan Perkhidmatan Awam memberikan beberapa nama untuk kita pilih sebagai pesuruhjaya dan eksekutif serta tenaga kerja yang lain bagi menganggotai suruhanjaya tersebut.
"Setelah selesai, undang-undang yang ditetapkan di bawah suruhanjaya ini akan kita taklimatkan kepada semua kakitangan bagi memperjelaskan tahap kepentingan perlindungan data peribadi," katanya selepas merasmikan Majlis Sambutan Hari Inovasi dan melancarkan logo baru kementerian itu di sini, hari ini.
Turut hadir pada majlis itu adalah kedua-dua timbalan menteri, Datuk Joseph Salang dan Datuk Maglin Dennis D’Cruz serta Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Seri Kamaruddin Siaraf.

Rais berkata, selepas selesai penstrukturan itu, suruhanjaya yang diwujudkan di bawah Akta Perlindungan Data Peribadi 2009, akan menjadi agensi ke-19 Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan.

Akta yang diluluskan Parlimen pada April lalu antara lain bertujuan mengawal selia pemprosesan data peribadi individu terbabit dalam transaksi komersial oleh pengguna data untuk mengadakan perlindungan kepada data peribadi individu, yang dengan demikian melindungi kepentingan individu terbabit.

Dalam perkembangan lain, beliau menasihatkan pihak media tidak tersalah lapor mengenai desas-desus yang kononnya kerajaan telah memberikan spektrum komunikasi 700 MHz kepada YTL Communications.
Beliau menegaskan, spektrum berkenaan tidak pernah diagihkan kepada mana-mana pihak kerana Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) menyimpannya untuk keperluan penyiaran yang lebih penting.

"Disebabkan media tidak faham, mereka telah terperangkap dengan kenyataan tersebut dan ini menyebabkan pemimpin syarikat telko (telekomunikasi) merasakan kenyataan tersebut menjejaskan perniagaan mereka," katanya sambil menyatakan bahawa penjelasan telah diberikan kepada syarikat telko dalam satu mesyuarat baru-baru ini.

Sementara itu, Rais turut berpuas hati dengan daya inovasi yang dicapai petugas kementerian sambil berharap ia akan menjadi trend yang mampu melahirkan minda cemerlang. - BERNAMA

0 comments: