Followers

Friday, December 3, 2010

Pendedahan rasuah dalam FIFA 'hancurkan' peluang England

ZURICH: Datuk Bandar London, Boris Johnson berkata salah satu kemungkinan yang perlu diterima adalah pendedahan media British mengenai skandal rasuah yang melanda dalam FIFA menyebabkan England terlepas peluang menjadi tuan rumah Piala Dunia 2018.
“Ia jelas. Perkara itu merosakkan peluang kita untuk membida Piala Dunia 2018," katanya.
“Saya fikir kita mampu untuk menganjurkan Piala Dunia dengan hebat," kata bekas penyerang England, Gary Lineker.
Beliau bagaimanapun yakin sukan bola sepak di England akan terus berkembang meskipun negara itu kecewa selepas kalah dalam bidaan itu.

“Apa yang boleh kita lakukan ialah mengucapkan syabas buat Russia dan berharap mereka menjadi hos Piala Dunia yang terbaik yang saya harap England memperolehnya," katanya.

Sementara itu, ikon bola sepak England, David Beckham menyatakan kekecewaannya selepas England kalah dalam bidaan itu terutama tersingkir seawal pusingan pertama.

FIFA mengumumkan England terkeluar awal dalam pusingan pertama pengundian dengan hanya memperoleh dua daripada 22 undi.
“Saya fikir pasukan biadaan kita sudah melakukan apa saja tapi kita tidak dapat bidaan yang terbaik," kata Beckham kepada siaran radio BBC.

Bekas kapten England, Alan Shearer yang turut berada Zurich berkata, kekalahan itu amat sukar ditelan.

"Dengan apa yang dipersembahkan ketika sesi taklimat, mereka bercakap cukup hebat. Jika kita cuba sebaik mungkin tapi akhirnya tewas, sekurang-kurangnya kita mampu melelapkan mata apabila malam," katanya.

“Saya berharap saya mampu melihat Piala Dunia di negara saya ketika saya masih hidup. Malangnya ia menyedihkan, ia menyakitkan tapi kita perlu mengucapkan tahniah kepada negara pemenang," katanya. - AFP

0 comments: