Followers

Saturday, December 4, 2010

Pembangunan negara untuk dinikmati semua golongan: Najib

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan memastikan semua agenda pembangunan negara dapat dinikmati oleh setiap golongan masyarakat, termasuk orang kelainan upaya (OKU), kata Datuk Seri Najib Razak.
Perdana Menteri berkata, agenda itu yang berpaksikan prinsip keadilan sosial dan inklusif, dapat memastikan wujudnya sebuah masyarakat yang adil, saksama dan seimbang di negara ini.
"Kesejahteraan negara bukanlah hak yang dimiliki oleh sebahagian sahaja rakyat negara ini, sebaliknya semua golongan dalam masyarakat tidak kira sama ada berupaya penuh, kurang upaya ataupun mempunyai kelainan upaya, semuanya mestilah terus dibela oleh kerajaan di bawah konsep keadilan sosial," katanya.
Beliau berkata demikian semasa merasmikan Karnival Jualan Produk Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Peringkat Kebangsaan di Stadium Titiwangsa, Taman Tasik Tititwangsa di sini hari ini.

Turut hadir, isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor, dan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Najib berkata, untuk itu, kerajaan perlu membangunkan sistem di mana keupayaan dan potensi setiap rakyat negara ini, terutamanya golongan OKU dapat dibangunkan ke tahap tertinggi.

Menyedari keupayaan golongan OKU, beliau berkata kerajaan telahpun menetapkan satu peratus daripada anggota penjawat awam perlu terdiri daripada golongan berkenaan.
"Meskipun sasaran itu belum tercapai namun kerajaan komited dan akan terus berusaha ke arah mengisi matlamat itu," katanya.

Najib berkata, usaha membantu OKU bukanlah perjuangan kerajaan semata-mata, sebaliknya memerlukan kerjasama pihak swasta untuk tampil menawarkan peluang pekerjaan kepada mereka.

"Saya harap mereka dapat turut memberi peluang pada OKU sebab golongan ini tidak mahu kita meluahkan perasaan simpati kepada mereka sepanjang masa, sebaliknya yang mereka mahu ialah peluang untuk berdikari dan peluang untuk menunjukkan mereka mampu menyumbang kepada masyarakat," katanya.

Perdana Menteri berkata, usaha untuk membangunkan golongan OKU merupakan sebahagian daripada prinsip tonggak gagasan 1Malaysia: Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan, serta termaktub dalam Pelan Transformasi Ekonomi (PTE) dan Modal Ekonomi Baru (MBE), dalam usaha kerajaan membangunkan negara sebagai sebuah negara maju menjelang 2020.

Najib turut menasihatkan kaum ibu supaya mempelajari pengetahuan asas mengenai peranan sebagai seorang ibu, terutamanya dalam membesarkan anak-anak.

Beliau berkata, sebahagian daripada kes OKU boleh dihindari di peringkat awal sekiranya kaum ibu mempunyai kemahiran dan pengetahuan asas mengenai penjagaan bayi terutama mengelakkan anak mereka daripada demam panas yang tinggi, yang boleh menyebabkan kecacatan.

"Kalau diteliti, kebanyakan daripada anak-anak kita yang kurang upaya ini disebabkan di waktu kecilnya telah menghidap demam panas terlalu tinggi di mana emaknya mungkin tidak tahu apa yang patut dilakukan seperti meletakkan air batu atas kepalanya untuk mengurangkan suhu panas sebagai langkah segera yang patut dilakukan," katanya. - BERNAMA

0 comments: