Followers

Thursday, December 30, 2010

PAS bimbang pembaharuan dalam UMNO: Mukhriz

KODIANG: Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, pemimpin PAS melihat pelantikan beliau sebagai Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah disebabkan pengaruh ayahnya adalah kerana parti itu tiada isu dan bimbang dengan pembaharuan yang sedang berlaku dalam UMNO.
Beliau berkata pelantikannya bukanlah isu sebenar tetapi pemimpin-pemimpin PAS lebih suka menyentuh isu peribadi.
"Saya tidak perlu hirau komen-komen mereka kerana yang lebih penting ialah perubahan dalam UMNO disenangi rakyat," kata Mukhriz kepada Bernama semasa diminta mengulas kenyataan anggota Exco PAS Kedah, Abdul Ghani Ahmad semalam, yang menganggap pelantikannya kerana beliau adalah anak Tun Dr Mahathir, manakala Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar pula menyifatkan Mukhriz masih mentah.
Pengumuman pelantikan Mukhriz itu serta pelantikan Datuk Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah sebagai pengerusi baru UMNO Kedah berkuatkuasa 1 Januari ini, dibuat oleh Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, Isnin lalu.

Mukhriz, yang juga Ahli Parlimen Jerlun, ketika ditemui selepas menyampaikan bantuan pendidikan peribadi kepada 1,500 pelajar Tahun Satu sekolah-sekolah dalam kawasan itu, berkata bahawa untuk mengaitkan beliau dengan bapanya adalah "satu penghormatan".

"Sekurang-kurangnya mereka mengiktiraf kerja baik bapa saya selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri. Sekarang saya pula menikmati kerja baik bapa saya yang mana saya jadikan dorongan untuk memenuhi impian beliau meletakkan Malaysia sebagai negara maju pada tahun 2020," katanya.

Mukhriz berkata wakil-wakil rakyat pemmbangkang sewajarnya membandingkan kerja atau hasil yang dicapai oleh parti mereka dan bukannya membandingkan beliau dengan bapanya.
"Mereka nampaknya lebih suka membuat kenyataan untuk mengaburkan pandangan rakyat sahaja kerana sedar terdapat perbezaan ketara pencapaian mereka dengan kerajaan Barisan Nasional," katanya.

Mengenai perancangannya sebagai timbalan pengerusi yang baru, Mukhriz beliau akan memberi tumpuan untuk menarik golongan muda dan pengundi atas pagar supaya kembali menyokong Umno dan BN.

"Formulanya mudah saja...kita buat kerja baik dan mereka iktiraf. Tugasnya ialah selesaikan masalah rakyat satu persatu dan berusaha tingkatkan taraf hidup mereka.

"Jika ini terlaksana, diharap hati mereka terbuka untuk menyokong kita pada pilihan raya umum ke-13 nanti," katanya. - BERNAMA

0 comments: