Followers

Sunday, December 26, 2010

Operasi KKIA tergendala sebentar akibat kebakaran

KOTA KINABALU 26 Dis. – Operasi pelepasan dan pendaratan pesawat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) di sini tergendala sebentar pagi tadi akibat kebakaran di bilik bateri sistem komunikasi dan radar di Pusat Kawalan Trafik Udara (ATC).

Pengarah Bomba dan Penyelamat Sabah, Khirudin Drahman berkata, kejadian pada 7.30 pagi itu menyebabkan pelepasan dan pendaratan beberapa penerbangan domestik serta antarabangsa terpaksa ditangguhkan kira-kira sejam setengah.

Bagaimanapun, urusan pendaftaran masuk penumpang di Terminal 1 dan Terminal 2 lapangan terbang itu berjalan seperti biasa.

"Kebakaran itu menyebabkan petugas di ATC tidak mampu menyalurkan maklumat pelepasan dan pendaratan pesawat kepada petugas di Menara Kawalan KKIA,” katanya.

Beliau berkata, bomba menerima maklumat pada 7.40 pagi dan lima jentera dikejarkan ke tempat kejadian enam minit kemudian.

"Ketika anggota bomba tiba, hampir keseluruhan bilik berkenaan sudah dijilat api. Kebakaran berjaya dikawal sepenuhnya pada 8.15 pagi,” katanya sambil menambah punca dan jumlah kerugian masih disiasat. – Bernama

0 comments: