Followers

Thursday, December 2, 2010

Malaysia tidak akan ubah dasar kadar faedah: Zeti

KUALA LUMPUR: Malaysia tidak akan mengubah dasar kadar faedahnya buat masa ini meskipun dengan kenaikan mengejut kadar faedah Thailand semalam.
Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, berkata kadar faedah negara kini berada pada paras yang bersesuaian.
Bank Pusat Thailand semalam mengejutkan pasaran kewangan dengan menaikkan pendasar kadar faedahnya sebanyak 25 mata asas kepada dua peratus dan berkata akan terdapat lagi langkah yang lebih ketat untuk mengekang inflasi, sekali gus menolak naik baht.
"Berdasarkan kepada penilaian, kadar faedah kita berada pada paras yang sesuai pada masa ini jika dilihat kepada tinjauan pertumbuhan dan inflasi," kata beliau kepada pemberita selepas jamuan tengah hari Perniagaan CEO anjuran Dewan Perdagangan Antarabangsa Malaysia di sini hari ini.

Zeti ditanya sama ada Malaysia akan mengubah dasar kadar faedahnya selepas langkah Thailand menaikkan kadar faedahnya.

Pada mesyuarat Jawatankuasa Dasar Monetarinya yang lalu, BNM mengambil keputusan mengekalkan kadar dasar semalamannya pada 2.75 peratus.

Mengenai tinjauan untuk Bank Islam mega, Zeti berkata pengumuman akan dibuat lewat bulan ini.
"Terlalu awal untuk mengulasnya sekarang. Ia masih lagi dalam jadual kami untuk membuat pengumumam tetapi kami tidak boleh nyatakan bila," katanya. - BERNAMA

0 comments: